Rynek automatów paczkowych w Polsce wciąż rośnie. Jego niekwestionowanym liderem pozostaje InPost, ale za jego plecami toczy się bardzo ciekawy wyścig. Część uczestników postanowiła zawiązać sojusz. Ważne, że do tej branżowej układanki w końcu włącza się spółka, która od dawna powinna w niej odgrywać istotną rolę: Poczta Polska.
InPost pozostaje liderem. I nie zamierza szukać partnerów
Na koniec ubiegłego roku w Polsce było 25 269 paczkomatów. Tymczasem IV kwartał 2023 roku firma zamykała z liczbą 21 969 maszyn. Widać wyraźnie, że urządzeń przybywa. Spółka nie chciała się dzielić planami dot. ekspansji, ale w przesłanej odpowiedzi biuro prasowe zaznaczyło, że InPost:
konsekwentnie i samodzielnie realizuje swoją strategię bycia liderem w dostawach dla sektora e-commerce w Europie. Naszym długoterminowym celem jest dostarczenie najnowocześniejszych usług logistycznych na wszystkich 9 europejskich rynkach, na których obecna jest Grupa InPost.
Uwagę przyciąga oczywiście ten międzynarodowy rozwój, ale warto też skupić się na owej „samodzielności”. Możliwe, że firma w ten sposób zaznacza, iż nie zamierza wchodzić w sojusze. A tak robi jej konkurencja.
Allegro zmienia taktykę. Nie walczy z konkurencją, zaprasza ją do współpracy
Allegro zamknęło grudzień z wynikiem ponad 4500 automatów One Box. Względem kwartału poprzedzającego zmiana jest wyraźna, bo na koniec września sieć liczyła ponad 4000 urządzeń. Także i ten podmiot zauważa, że rozwija się międzynarodowo – największy rodzimy sklep internetowy pochwalił się, że na koniec III kw. miał 270 maszyn w Czechach. Co dalej? Z uzyskanych przez nas informacji wynika, że w tym roku firma planuje powiększyć sieć One Box o 2500 maszyn.
W zakresie usług tego typu Allegro nie działa już samodzielnie. Firma uruchomiła program Allegro Delivery, w którym łączy ofertę dostaw od kilku partnerów logistycznych. Rozwiązanie obejmuje nie tylko automaty paczkowe, ale też punkty odbioru oraz doręczenia bezpośrednio na adres. Oprócz Allegro na sieć składają się m.in. automaty paczkowe z logo Orlen Paczka oraz DHL. Łącznie jest ich już ponad 16 000. Punktów odbioru w ramach Allegro Delivery na koniec 2024 roku było w kraju 27 000.
Rzecznik Allegro, Marcin Gruszka, zadeklarował, że firma prowadzi rozmowy z kolejnymi partnerami i pod parasolem Allegro Delivery chętnie zobaczy nowe podmioty. Gruszka przekonuje, że w ten sposób będzie można ograniczyć liczbę automatów stojących w jednym miejscu. A to rzeczywiście staje się problemem, nie tylko w dużych miastach. Zjawisko otrzymało już nawet nazwę: paczkomatoza.
Orlen i DHL przyjęły zaproszenie Allegro
Wspomniana przed momentem sieć Orlen Paczka na koniec 2024 roku liczyła około 6200 urządzeń. Z danych dostarczonych przez firmę wynika, że to o około 1700 więcej niż na koniec 2023 roku. W przesłanej odpowiedzi koncern zapewnił, że „dostrzega potencjał usług logistycznych oraz sieci automatów paczkowych”. Co ciekawe, zainteresowanie tym biznesem koncernu energetycznego wyraził na początku roku Sebastian Mikosz, prezes Poczty Polskiej. Na razie trudno jednak stwierdzić, czy sieć zmieni właściciela.
Do programu Allegro Delivery dołączył też DHL. Firma poinformowała nas, że na koniec 2024 roku posiadała 5000 maszyn DHL BOX 24/7. Dla porównania rok wcześniej było ich 2000. Podmiot deklaruje, że w tym roku planowana jest dalsza, dynamiczna rozbudowa sieci nadań i odbiorów przesyłek. Od przedstawicielki DHL eCommerce Polska dowiedzieliśmy się, że priorytetem na najbliższe miesiące jest rozwój aplikacji Mój DHL. To istotny wątek, bo uwagę na niego zwraca także konkurencja. Firmy chcą, by ich aplikacje były jak najbardziej intuicyjne – w ten sposób mają do siebie przyciągać użytkowników na dłużej.
DPD wiceliderem rynku. Poczta Polska w końcu budzi się z letargu
Poza programem Allegro znajdują się jeszcze DPD oraz Poczta Polska. Ta ostatnia długo zbierała się do wzięcia udziału w automatowym wyścigu, sam prezes Mikosz na początku roku stwierdził, że Poczta jest w sektorze graczem drugoligowym. A co to oznacza w praktyce? Na koniec grudnia 2024 udostępnionych było 1510 automatów paczkowych z logo Poczty Polskiej. Z jednej strony to niewiele, ale warto mieć na uwadze, że na koniec 2023 roku było udostępnionych zaledwie 281 urządzeń.
DPD przekazało nam, że na koniec grudnia sieć DPD Pickup liczyła 9100 maszyn (wszystkich punktów odbioru było 31 000). Podmiot nie zamierza jednak na tym poprzestawać – do końca br. chce mieć 12 000 urządzeń (i 35 000 wszystkich punktów). A co z wchodzeniem w sojusze? Przedstawiciel firmy nie odpowiedział na to pytanie wprost, ale stwierdził, że DPD jest „otwarte na rozmowy i tworzenie rozwiązań z partnerami biznesowymi, które mają na celu zwiększenie dostępności usług oraz wygody dla klientów”.
Maszyn jest już ponad 50000. Będzie ich więcej
Po dodaniu przywołanych liczb okaże się, że na koniec 2024 roku na polskim rynku działało niemal 52 000 automatów paczkowych. Ranking przedstawia się następująco:
- InPost 25269
- DPD 9100
- Orlen 6200
- DHL 5000
- Allegro 4500
- Poczta Polska 1510
- Łącznie 51579