W środę, 6 października rozpoczął się pilotaż busa autonomicznego. Po Cmentarzu Łostowickim będzie kursował przez 30 dni.
Gdańsk uzyskał dofinansowanie na kontynuację projektu Sohjoa Last Mile, w ramach którego dwa lata temu odbył się pilotaż autonomicznego busa na ul. Karwieńskiej. W ramach przedłużonego projektu od 6 października bus będzie kursował na Cmentarzu Łostowickim. - Przy poprzednim teście w 2019 roku w Gdańsku wykorzystywany był pojazd EasyMile EZ10. Poruszał się on po prostej trasie na wyłączonym pasie ruchu na ul. Spacerowej przy ZOO. Pierwszy pilotaż okazał się dużym sukcesem. Miasto oraz mieszkańcy byli zadowoleni z efektów. Pasażerowie w ankietach wskazali Cmentarz Łostowicki jako ciekawe miejsce do przetestowania takiego pojazdu -
tłumaczy w rozmowie z naszym portalem Mikołaj Kwiatkowski z Trapeze Poland.
Na cmentarzu dopuszczony jest wjazd pojazdami mechanicznymi dla osób powyżej 65 roku życia. Codziennie z tego przywileju korzysta od 50 do 70 kierowców poruszając się samochodami po tej największej, bo liczącej 50 hektarów, gdańskiej nekropolii. Uruchomienie połączenia w ramach ekologicznego transportu ostatniej mili pozwoliłoby ograniczyć natężenie ruchu zmotoryzowanego na cmentarzu, jednocześnie wspierając osoby z ograniczeniami mobilności - podkreśla miasto.
Pierwszy raz bez kierowcy
- Nie pierwszy raz w Gdańsku spotykamy się z autonomicznym autobusem, ale pierwszy raz testujemy go w taki sposób, iż momentami nie będzie w autobusie kierowcy. Przypomnę w 2019 roku we wrześniu podobny autobus był testowany, w ramach tego samego projektu, na ul. Karwieńskiej, na dojeździe do ogrodu zoologicznego. Obecna lokalizacja została wskazana przez mieszkańców, w badaniu opinii publicznej. Wiemy, że Cmentarz Łostowice jest ogromny, rozrasta się i musimy szukać narzędzi, by pomoc osobom starszym, czy z niepełnosprawnościami w poruszaniu się po tym miejscu – mówił podczas konferencji inaugurującej projekt Piotr Grzelak, zastępca prezydenta. – Pierwszym celem jest szukanie tego typu rozwiązań. Drugim – Gdańsk nie chce pozostawać w tyle, a wręcz przeciwnie chce testować rozwiązania technologiczne, wyciągać wnioski prawne i społeczne z tego, jakie korzyści niosą za sobą pojazdy autonomiczne dla naszych ulic, dla naszych relacji społecznych. To ważny dla nas projekt, w który się bardzo zaangażowaliśmy – dodał
Bus poruszać się będzie w trybie autonomicznym po zaprogramowanej wcześniej trasie od bramy głównej przy ul. Łostowickiej do bramy przy ul. Cedrowej. Będzie kursował przez 7 dni w tygodniu, 5 godz. dziennie, 3 razy na godzinę co mniej więcej 20 min. Przez pierwsze 7 dni na pokładzie będzie operator pojazdu. Kursy będą się odbywały w dniach 7 października - 29 października i 3 listopada - 9 listopada. Pojazd przemieszcza się z prędkością 13 km/h i zatrzymuje na czterech przystankach: Łostowicka – Sybiraków – Kolumbarium – Cedrowa.
Pilotaż polegać będzie na nieodpłatnym wożeniu chętnych po zaprogramowanej wcześniej trasie o długości około 1 100 m. W pierwszym tygodniu kursów, na pokładzie znajdował się będzie operator pojazdu, który reagować będzie w sytuacji zagrożenia. Przez pozostały czas prezentacji operator nie będzie już obecny na pokładzie, jednak będzie nadzorował ruch pojazdu w sposób zdalny. Pojazd wyposażony jest w czujniki bezpieczeństwa, system wykrywania przeszkód (360 stopni) oraz system pomocniczy oparty np. na kamerach video. Ponadto pojazd posiada ułatwienie dostępu dla osób z niepełnosprawnością.
Nie tylko Gdańsk
W przedłużonym projekcie o nazwie Sohjoa Last Mile, oprócz Gdańska uczestniczy także norweski Kongsberg, Tallin oraz łotewski region Semigalii. Liderem projektu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach, a pilotaże, oprócz Gdańska, odbędą się także w Kongsbergu i Tallinie. Tym razem przed miastami pilotażowymi stoi wyzwanie uruchomienia kursów na trasach pokazowych bez operatorów pojazdu na pokładzie oraz z wykorzystaniem trybu zdalnego sterowania. Między innymi dlatego zdecydowano się na pilotaż na terenie zamkniętym, poza siecią dróg publicznym. Dofinansowanie z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego wynosi 85 proc. W praktyce oznacza to, że miasto uzyska refundację w wysokości 85 proc. środków wydanych zarówno na prezentację busa, jak i inne zaplanowane w budżecie usługi.