Od 26 kwietnia każdy chętny będzie mógł się przekonać jak działa autonomiczny pojazd Blees BB-1. Minibus będzie ponownie testowany na katowickim Muchowcu, tym razem z pasażerami na pokładzie. Kursy między parkingiem na Muchowcu a plażą w Dolinie Trzech Stawów, będą realizowane od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00-16:00. Z przejazdu będzie można skorzystać bezpłatnie.
Pojazd Blees BB-1 w dolinie będzie można spotkać już od 22 kwietnia. Przez 4 dni (do 25.04) zespół inżynierów z gliwickiej firmy, będzie realizował przejazdy techniczne bez pasażerów, aby przygotować pojazd na kursy z ludźmi na pokładzie. Po kalibracji trasy i ustawieniu systemu autonomii, minibus pojawi się ponownie przy ul. Trzech Stawów.
Szczegółowy harmonogram wygląda następująco:
- 22-25 kwietnia – przejazdy techniczne bez pasażerów
- 26 kwietnia, 6-29 maja, 3-4 czerwca – przejazdy z udziałem pasażerów. Przejazdy będą się odbywały w dni robocze (poniedziałek – piątek) w godzinach 8:00 – 16:00. Ze względów na komfort mieszkańców Doliny Trzech Stawów wyłączone z testów są długie weekendy.
Katowicka trasa przejazdu ma około 2 kilometry i rozpoczyna się na parkingu od strony ul. Francuskiej a kończy przy plaży. Kursy będą realizowane w dwóch kierunkach, podzielonych na 3 i 4 przystanki. Na trasie zostaną umieszczone tablice informacyjne oraz regulamin przejazdu. Przez cztery tygodnie zostanie także ustalona tymczasowa organizacja ruchu, która uwzględnia przejazd pojazdu autonomicznego. Środkowy pas drogi zostanie wydzielony dla minibusa, a boczne pasy rolkostrady, na czas testów, będą przeznaczone dla rolkarzy i rowerzystów. Aby ograniczyć wpływ pilotażu na korzystających z drogi, zielony minibus będzie obecny na trasie w porze najmniejszego natężenia ruchu: tj. od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16.
Pojazd pojawi się na Muchowcu tylko na czas testów, bez planów poprowadzenia jego trasy na tym odcinku na stałe. Obecnie z uwagi na obowiązujące przepisy, tego typu testy mogą odbywać się jedynie na obszarach zamkniętych i drogach prywatnych.
Drugi etap testów w Katowicach ma pomóc ocenić możliwość wykorzystania autonomicznego pojazdu w transporcie zbiorowym ze szczególnym uwzględnieniem osób z ograniczoną mobilnością, a także poznać opinie mieszkańców i zaplanować wdrożenie tego typu pojazdów w przyszłości. Docelowo autonomiczny minibus będzie obsługiwał kursy na odcinkach tzw. pierwszej i ostatniej mili, czyli tras dojazdowych do większych centrów przesiadkowych, gdzie obecnie komunikacja z przyczyn ekonomicznych nie funkcjonuje lub jest mocno ograniczona. Ponadto pojazd będzie mógł pojawić się tam gdzie tradycyjny transport ma ograniczone możliwości. Chodzi o miejsca użyteczności publicznej, takie jak cmentarze, duże parkingi, tereny rekreacyjne, duże kompleksy szpitalne czy uniwersyteckie kampusy. – – Główny cel pilotażu, to właśnie udostępnienie możliwości przejazdu autonomicznym minibusem pasażerom z ograniczoną mobilnością. Dzięki współpracy z PKM i Miastem Katowice, podczas kursów będziemy mieć szansę przekonać się na ile zastosowane przez nas rozwiązania odpowiadają na potrzeby osób z niepełnosprawnością i seniorów. Tacy pasażerowie będą mieli też pierwszeństwo w wejściu do pojazdu podczas testów – mówi Martyna Wiśniowska, CEO Blees. Sprawdzana będzie m.in. wygoda korzystania z rampy najazdowej i systemu mocowania wózków inwalidzkich, a także czytelność systemu informacji. Podczas testów zespół z Uniwersytetu Śląskiego przeprowadzi także badanie ankietowe wśród pasażerów.
Pojazd wykorzystuje system jazdy autonomicznej na 4 poziomie SAE (Society of Automotive Engineers). Oznacza to że jest w pełni zdolny do samodzielnej jazdy i obsługi wszystkich funkcji pojazdu na rutynowych trasach. Dzięki zaawansowanemu systemowi autonomii, pojazd samodzielnie wykrywa przeszkody i innych uczestników ruchu, a także samodzielnie przyśpiesza, zwalnia i hamuje adekwatnie do sytuacji. Podczas testów, na pokładzie Blees BB-1, znajduje się lokalny operator, który będzie nadzorował przebieg jazd, a w razie potrzeby przejmie manualną kontrolę nad minibusem.
Dane techniczne pojazdu Blees BB-1Zasięg: ok. 200 km
Moc maksymalna: 150 kW
Maks. Pojemność: 15 osób
Promień skrętu: 6 m
Pojemność baterii: 58 kWh
Maksymalna moc szybkiego ładowania (DC) 100 kW
Maksymalna prędkość w trakcie testów 20km/h.
Pojazd jest wyposażony w 7 lidarów, 11 kamer, 4 radary, 3 odbiorniki GNSS oraz IMU. Czujniki działają w różnych zakresach, dzięki czemu minibus zareaguje w zmiennych warunkach oświetleniowych i pogodowych. Dodatkowo, zasięg czujników nakłada się na siebie, co zwiększa poziom bezpieczeństwa w przypadku uszkodzenia któregokolwiek z nich.