MPK Częstochowa po niespełna trzech miesiącach rozstrzygnęło przetargu na doprowadzenie do sprawności technicznej 24 autobusów hybrydowych, które kilka lat temu wyprodukował Solbus. Zamawiający zaakceptował ofertę firmy Autosan, która wystartowała jako jedyna.
Przedmiotem zamówienia jest doprowadzenie do sprawności technicznej oraz uzyskanie dopuszczenia do ruchu 24 autobusów hybrydowych (o napędzie gazowo-elektrycznym) marki Solbus SM 12HL. Zakres prac obejmuje montaż pakietu baterii trakcyjnej w technologii litowej, rozdzielni wysokiego napięcia, przegląd, naprawę i modyfikację instalacji 24V oraz HV, zmiana oprogramowania sterowników zamontowanych w pojeździe, odpowiedzialnych za sterowanie napędem hybrydowym, a także pracą urządzeń pokładowych, montaż trójstanowego przełącznika monostabilnego zamontowanego na desce rozdzielczej autobusu, umożliwiającego wybór trybu jazdy, wzmocnienie węzłów kratownicy przedniego zawieszenia, dodatkowe wygłuszenie komory silnika, przegląd i dopuszczenie zbiorników oraz instalacji CNG do eksploatacji.
Termin składania ofert minął 8 lutego. Wystartował jedynie Autosan, który wycenił usługę na 9,027 mln zł brutto. To mniej niż zakładał budżet zamawiającego. MPK jednak dopiero dzisiaj (29 kwietnia) rozstrzygnęło przetarg i zaakceptowało ofertę firmy Autosan.
Pierwsze cztery pojazdy powinny być gotowe w ciągu miesiąca od zawarcia umowy. Kolejne 10 pojazdów powinno być dostosowane w ciągu 11 miesięcy od zawarcia umowy, a pozostałe 10 – w ciągu 18 miesięcy.
MPK Częstochowa kupiło w sumie 40 hybryd elektryczno-gazowych od firmy Lider Trading, reprezentującej upadłego już Solbusa. Po pożarze jednego z pojazdów w 2017 r. wszystkie pozostałe zostały prewencyjnie odstawione. W czerwcu 2020 r.
zaprezentowano pierwszą hybrydę po przeróbce przeprowadzonej przez firmę Autosan.