Częstochowski urząd miasta zdecydował o rozstrzygnięciu postępowania na dostawę czterech nowych autobusów elektrycznych. Jedyna oferta od Autosan została przyjęta pomimo przekroczenia pierwotnego budżetu na inwestycję.
Jak czytamy w komunikacie Urzędu Miasta Częstochowy, w przetargu na zakup i dostawę czterech autobusów elektrycznych ze stacjami ładowania zaakceptowano ofertę jedynego oferenta – firmy Autosan – która zaproponowała 12,924 mln zł. To więcej, niż pierwotnie magistrat przeznaczył na zamówienie, a było to niecałych 11,1 mln zł. Producent autobusy będzie musiał dostarczyć w ciągu roku od zawarcia umowy.
Specyfikacja autobusów
Urząd Miasta Częstochowy – od niedawna bezpośrednio odpowiadający za organizację komunikacji miejskiej – zamówił 4 nowe elektryczne autobusy niskopodłogowe o długości 8,5-10,5 m i wysokości nieprzekraczającej 3,4 m łącznie z osprzętem dachowym. Pojemność określono na minimum 56 osób, nie wliczając kierowcy. Przewidziano co najmniej 23 miejsca siedzące, z czego 8 z poziomu niskiej podłogi. Pasażerowie do dyspozycji mają otrzymać wejścia w układzie 1-2-2 lub 2-2-2. Komfort podróży zapewni klimatyzacja oraz wentylacja składająca się z wywietrzników dachowych oraz co najmniej czterech uchylnych okien. Wymagany jest monitoring. Do dyspozycji pozostaną automaty do sprzedaży biletów obsługujące już płatności bezgotówkowe.
Wymagany jest silnik umożliwiający jazdę zbliżoną do charakteru znanego z autobusów o napędzie konwencjonalnym o mocy min. 160 KW sprzęgnięty z układem napędowym uniemożliwiającym przekroczenie prędkości 70 km/h. Nie może on zużywać przy tym więcej, niż 120 KWh/100 km.
Energię elektryczną gromadzić mają zasobniki energii, zachowujące przynajmniej 80% pojemności do końca okresu gwarancji. Oczekiwana pojemność to 350 KWh, która jednak tak ma być dobrana, aby autobus w częstochowskich warunkach drogowych i typowej dla MPK Częstochowa eksploatacji przejechał w ciągu dnia min. 240 km, a po powrocie do zajezdni nadal wykazywał 15% pozostałej energii. Wymagane jest odzyskiwanie energii w czasie hamowania.
Ładowarki muszą zapewniać ładowanie jednego autobusu do pełna mocą do 120 KW w ciągu trzech godzin, zaś dwóch odpowiednio 60 KW i 6 godzin. Przeznaczenie midibusów
Zakup autobusów klasy innej, niż MAXI i MEGA to nowość na terenie Częstochowy. Nowością jest również zakup autobusów przez organizatora komunikacji miejskiej, a nie wciąż jedynego operatora (MPK Częstochowa). Z zapisów SIWZ wynika jasno, że pojazdy te zostaną oddane do dyspozycji MPK.
Z dostępnych medialnie informacji wynika, że Biuro Inżyniera Ruchu w magistracie nosi się z zamiarem uruchomienia peryferyjnej komunikacji dowozowej. Nie wiadomo jednak, czy będą to sensu stricte linie dowozowe funkcjonujące między peryferiami a najbliższą linią miejską, czy też będą to kolejne zwykłe linie miejskie docierające w peryferia.
MPK Częstochowa obecnie wykorzystuje 15 autobusów elektrycznych Autosan M12LFE klasy MAXI od Autosanu, jednak zostały one udostępnione na zasadzie wypożyczenia przez producenta na okres 7 lat.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.