Autosan, w ramach projektu badawczego realizowanego wspólnie z Łukasiewiczem, wyprodukował prototypowy autobus Autoelektrosan (oznaczony jako Sancity 12LF E). Napęd, baterie oraz urządzenia peryferyjne zostały przeniesione do wydzielonej, tylnej części pojazdu, oddzielonej przegubem od części pasażerskiej.
W ramach projektu o nazwie „Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" konsorcjum HSW Oddział Autosan w Sanoku oraz Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji zaprojektowało i wyprodukowało nietypowy autobus o nazwie Autoelektrosan. Napęd, baterie oraz urządzenia peryferyjne zostały przeniesione do wydzielonego, tylnego przedziału autobusu, odizolowanego ścianą oraz dedykowanym mechanizmem przegubowym.
Cechy szczególne tego pojazdu to między innymi istotnie zwiększona pojemność użyteczna baterii, baterie oraz układ napędowy umieszczone w tylnym przedziale, skrętna oś środkowa dla ograniczenia promienia skrętu, możliwość rozbudowy o zasilanie urządzeń zewnętrznych oraz wymianę baterii. Zwiększona pojemność magazynu energii w stosunku do typowych, elektrycznych autobusów miejskich umożliwia realizację dłuższych przejazdów na trasach podmiejskich, a także pomiędzy miastami. Producent nie poinformował jednak jaki jest zasięg pojazdu.
Autoelektrosan aktualnie przechodzi serię badań prowadzonych przez Sieć Badawczą Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji.
Umowa z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) na dofinansowanie prototypowego pojazdu została podpisana w 2020 r. Środki na dofinansowanie pochodziły z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020. Jak informowano, celem projektowanego autobusu elektrycznego klasy I ze źródłem energii wydzielonym poza pierwotny obrys autobusu było umożliwienie szybkiej wymiany magazynu energii i wyeliminowanie problemu długotrwałego ładowania. – Poprzez budowę autobusu elektrycznego z zewnętrznym magazynem energii chcemy osiągnąć dwa cele. Po pierwsze, zdecydowane zwiększyć zasięg autobusu, po drugie – obniżyć koszty eksploatacji poprzez ładowanie magazynu energii w godzinach, w których sieci energetyczne dysponują nadmiarem energii elektrycznej. Jednocześnie zwiększony zasięg i możliwość wymiany magazynu energii pozwolą na wykorzystanie autobusów elektrycznych nie tylko w przewozach miejskich, ale także lokalnych, regionalnych i krajowych. Dodatkowo powstanie również techniczna i organizacyjna możliwość oddzielenia w firmach przewozowych funkcji transportu pasażerów od funkcji zapewnienia energii dla autobusów elektrycznych. Liczymy, że nasz produkt przełamie dotychczasowe bariery rozwoju elektromobilności – mówił Eugeniusz Szymonik, ówczesny prezes zarządu firmy Autosan.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.