Rozstrzygnięto międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt modernizacji dworca kolejowego w Wilnie. Wygrała go firma Zaha Hadid Architects, która zajęła pierwsze miejsce. Jednak nie oznacza to jeszcze, że zwycięska koncepcja będzie realizowana. Ostateczny werdykt w tej sprawie poznamy w listopadzie tego roku. Co ciekawe, trzecie miejsce zajął projekt krakowskiej firmy SBS Engineering Group.
Wilno otworzyło oferty w
międzynarodowym konkursie architektonicznym na projekt nowego dworca kolejowego. Wpłynęły aż 33 zgłoszenia z całego świata. Pierwsze miejsce zajęła firma Zaha Hadid Architects, która ma swoją siedzibę w Londynie, drugie miejsce B&M Architects z Finlandii, a trzecie polska firma SBS Engineering Group.
Jeszcze nie znamy ostatecznego projektu
Rozstrzygnięcie konkursu nie oznacza jeszcze, że zwycięski projekt będzie realizowany. Teraz potrwa weryfikacja złożonych dokumentów, a także firm, które zgłosiły swoje propozycje do konkursu. Jeśli wszystko pójdzie tak, jak zakładają organizatorzy, ostateczną koncepcję tego, jak będzie wyglądał wileński dworzec poznamy w listopadzie tego roku.
– Pracujemy nad tym, aby cała dzielnica Dworcowa, w tym dworzec kolejowy, autobusowy, terminal komunikacji miejskiej i cały plac, spełniała kryteria powstającego dziś Wilna, a więc mają być zielone, wygodne i inspirujące. Miasto już inwestuje w otaczające przestrzenie, a teraz jest gotowe zainwestować jeszcze więcej w place, ulice i ich nowe, wygodniejsze i bardziej zielone oblicze. Mam nadzieję, że autorzy najlepszego pomysłu będą w stanie rozwinąć swoją ideę tak, aby odpowiadał na wszystkie pojawiające się pytania i spełniał swoje założenia zgodnie z najwyższymi wymaganiami jakościowymi Wilna – powiedział Remigijus Šimašius, mer Wilna.
Główny węzeł przesiadkowy WilnaZwycięska koncepcja obejmuje stworzenie przestrzeni, gdzie pierwszeństwo będzie należeć do pieszych. Dworzec ma połączyć dwie części Wilna i przełamywać obecne bariery społeczne i architektoniczne. Projekt zaproponowany przez Zaha Hadid Architects zakłada odrestaurowanie obecnego budynku dworca i połączenie go z nowym dworcem autobusowym, tak aby stworzyć główny węzeł przesiadkowy w mieście. Przed dworcem zaplanowano także nowe nasadzenia i rewitalizację istniejącego parku. Dworzec ma posiadać panele fotowoltaiczne na dachu.