Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Barcelona. Coraz bliżej połączenia dwóch systemów tramwajowych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-08-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Barcelona. Coraz bliżej połączenia dwóch systemów tramwajowych
fot. Andy Mitchell, lic. CC BY-SA 2.0
Władze Barcelony zatwierdziły pomysł budowy dodatkowej linii tramwajowej, która połączyłaby dwie, oddzielne sieci funkcjonujące w tym mieście. Plany położenia torów na Avinguda Diagonal mają już kilkanaście lat i są stałym elementem sporów w stolicy Katalonii.

Do wbicia łopaty jeszcze daleko. Pomysł, który powstał w ubiegłej dekadzie, podchwyciła w styczniu burmistrz Ada Colau. Kilka tygodni temu ideę zatwierdziło kierownictwo ATM, czyli publicznego przedsiębiorstwa zarządzanego przez urząd miasta, którego zadaniem jest planowanie rozbudowy transportu publicznego w Barcelonie. Oznacza to, że zgodzono się co do przebiegu połączenia i generalnego charakteru przebudowanej ulicy. Jednak, żeby prace ruszyły, według planów, w 2021 r., rada miasta musi zaakceptować projekt wykonawczy, a przede wszystkim finansowanie projektu, który media luźno szacują na 80–90 mln euro.

Nie jest to takie proste. W Barcelonie funkcjonują w istocie dwa systemy tramwajowe – Trambaix i Trambesos. Ten pierwszy składa się z trzech linii (na dużym odcinku trasy się pokrywają), które łączą centrum miasta z położonym na wybrzeżu barcelońskim przedmieściem Baix Lobregat. Ten drugi – również trzy linie ze wspólnym elementem – to tramwaje kursujące w północno-wschodniej części miasta, w rejonach, przez które przepływa rzeka Besos. Czasem do systemu dolicza się też trzecią, zabytkową, nieco ponad kilometrową linię Tramvia Blau, w której jednak obowiązują osobne bilety, kupowane u konduktora.

Obie główne sieci otwarto w połowie 2004 r. i obie są zarządzane przez konsorcjum TramMet, w skład którego wchodzi kilka firm z branży budowlanej, konstruktorskiej i bankowej (m.in. Alstom, czy Societe Generale), które powstało właśnie dla tego celu i sfinansowało zarówno budowę, jak i zakup taboru.

Jednym z kłopotów, który należy rozwiązać, jest określenie, kto będzie zarządzał nową linią. Władze miasta nie chcą by był to TramMet, a nawet chciałyby skrócić jego koncesję na Trambaix i Trambesos, obowiązującą do 2032 r. Wolą przekazać linie w zarząd barcelońskiemu organizatorowi transportu TBM. Tylko że wiązałoby się to z gigantyczna rekompensatą (szacunki dochodzą nawet do 440 mln euro), na co wśród lokalnych polityków zgody nie ma.

Dla pasażerów nie byłoby problemu, bo już dziś obie sieci są w pełni zintegrowane z miejskim systemem biletowym. Połączenie byłoby bardzo wygodne. Ponad 4-kilometrowa trasa wzdłuż Avigunda Diagonal, czyli jednej z głównych ulic miasta łączyłaby przystanek Francesc Macia, który jest stacją końcową linii T1, T2, T3 Trambaix, z przystankiem Glories, gdzie kończą lub przecinają się linie T4, T5 i T6 Trambesos, a jednocześnie mieści się stacja metra. Miejsce jest, bo aleja ma ok. 50 metrów szerokości.

Pomysł połączenia obu sieci powstał już w połowie ubiegłej dekady. W 2010 r. mieszkańcy Barcelony w referendum opowiedzieli się jednak gremialnie przeciwko budowie linii (w głosowaniu było kilka opcji do wyboru, ale ta, by nic nie robić zyskała 80 proc. głosów). To na długie lata pogrzebało inicjatywę, choć w 2015 r. jedna z niezależnych organizacji miejskich przygotowała analizę, zgodnie z którą połączenie sieci podwoiłoby liczbę pasażerów barcelońskich tramwajów, a dzięki lepszemu wykorzystaniu przestrzeni transportowej (tramwaj zastąpiłby autobusy), miasto zaoszczędziłoby 2 mln euro rocznie.

Pomysł wrócił, bo zaczęło go popierać kilka mniejszych, opozycyjnych partii w radzie miasta, gdy okazało się, że dziś, po prawie dekadzie od nieszczęsnego referendum, nowa linia tramwajowa cieszy się w sondażach poparciem ok. 2/3 respondentów. Burmistrz Ada Colau, która o połączeniu mówiła już na początku swojej pierwszej kadencji, przed czterema laty, zyskała więc dla niego prawdopodobną większość w radzie miasta.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Estakada tramwajowa przeszła próby obciążeniowe

Przestrzeń

Olsztyn. Estakada tramwajowa przeszła próby obciążeniowe

Przemysła Farsewicz 12 września 2023

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Wrocław wybrał projektanta tramwaju na Maślice

Przestrzeń

Wrocław wybrał projektanta tramwaju na Maślice

Witold Urbanowicz 06 września 2023

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Estakada tramwajowa przeszła próby obciążeniowe

Przestrzeń

Olsztyn. Estakada tramwajowa przeszła próby obciążeniowe

Przemysła Farsewicz 12 września 2023

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Wrocław wybrał projektanta tramwaju na Maślice

Przestrzeń

Wrocław wybrał projektanta tramwaju na Maślice

Witold Urbanowicz 06 września 2023

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5