Po trwającej 20 lat dyskusji publicznej władze regionalne Katalonii zdecydowały ostatecznie o budowie nowej linii tramwajowej w Barcelonie. Trasa zostanie poprowadzona wzdłuż jednej z najbardziej ruchliwych arterii – Avinguda Diagonal. Zapewni ona połączenie linii lekkiej kolei Trambaix i Trambesòs, które dotychczas były od siebie oddzielone.
Inwestycja ma odegrać
ważną rolę w miejskim systemie transportowym. Potoki pasażerskie w relacji, w której zaplanowano linię, są duże: zakładana wielkość przewozów to ok. 230 tysięcy osób dziennie. Oferta publicznego transportu zbiorowego jest dziś na tej trasie niewystarczająca. Oddanie do użytku sprawnego środka komunikacji szynowej zapewne przyczyni się więc także do uzyskania pozytywnego efektu ekologicznego.
Jednocześnie na Avinguda Diagonal ma zostać ograniczony ruch samochodów i motocykli. Szerokość jezdni – według zapowiedzi – zostanie ograniczona do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. Miejsce pozostałych, oprócz torowiska tramwajowego, zajmą poszerzone chodniki, drogi rowerowe i tereny zielone. Przekroje i charakterystyka poszczególnych odcinków będą jednak różniły się od siebie.
Na realizację inwestycji przeznaczono 37,6 mln euro. Budowa ma rozpocząć się jesienią tego roku, po zaplanowanych na lato przetargach w sprawie wyboru wykonawców. Po zakończeniu przedsięwzięcia (dokładnej daty na razie nie określono) Barcelona ma zyskać spójny system komunikacji szynowej, obejmujący także 9 miast w obszarze metropolitalnym.
Osobną, ale wpisującą się w budowę linii tramwajowej inwestycją będzie przebudowa położonego na Avinguda Diagonal placu de les Glòries Catalanes. Miejsce będące obecnie dwupoziomowym, częściowo odkrytym węzłem drogowym ma stać się przestrzenią przyjazną pieszym, obsadzoną drzewami i zachęcającą do korzystania z komunikacji publicznej. Główny węzeł przesiadkowy między tramwajem a metrem i autobusami ma mieścić się przed Muzeum Disseny (priorytetem ma być uproszczenie przesiadek). Koszt przebudowy przekroczy 20 mln euro.