W najbliższych kilku latach warszawska sieć tramwajowa zostanie rozbudowana o szereg odcinków, obsługujących rejony miasta pozbawione dotąd transportu szynowego. Oprócz autobusów elektrycznych i gazowych w przyszłości w Warszawie pojawią się być może pojazdy wodorowe – powiedział podczas Kongresu Czystego Powietrza Tadeusz Bartosiński z Biura Polityki Mobilności i Transportu w Urzędzie Miasta Stołecznego Warszawy. Tematem jego wystąpienia było omówienie podejmowanych w stolicy działań w zakresie transportu zbiorowego, mających pozytywny wpływ na jakość powietrza.
Najdroższą i priorytetową inwestycją transportową w Warszawie jest oczywiście
rozbudowa metra. W kwietniu, niemal równocześnie z 25. rocznicą uruchomienia pierwszych pociągów, ma nastąpić otwarcie
odcinka drugiej linii na Woli. Trwają też prace nad studium dla
trzeciej linii ze stacji Stadion w kierunku Gocławia. – Zgłosiliśmy do studium też inne propozycje nowych linii – poinformował Bartosiński.
Władze stolicy prowadzą też rozbudowę sieci tramwajowej. Prace nad
linią do Wilanowa mają zakończyć się do 2023 r. Inwestycję podzielono na pięć odcinków, z czego trzy otrzymały już dofinansowanie z funduszy unijnych. Elementem trasy łączącej Miasteczko Wilanów z Wolą ma być też
tunel pod Dworcem Zachodnim – powstanie tam duży węzeł przesiadkowy. Trasa ma obsłużyć także Pole Mokotowskie. Obecnie trwa jej projektowanie.
Inną częścią Warszawy, do której w najbliższym czasie ma dotrzeć tramwaj, jest
Gocław. W tym przypadku podzielone są jednak opinie mieszkańców. – Gocław chce tramwaju, Saska Kępa – niekoniecznie – przyznał Bartosiński, wyrażając jednak nadzieję, że sceptyków uda się przekonać do płynących z transportu szynowego korzyści. Przy okazji budowy trasy zaplanowano inwestycje towarzyszące, takie jak park linearny wzdłuż Kanału Wystawowego oraz równoległa do linii droga.
Bliski ukończenia jest projekt przedłużenia linii tramwajowej
wzdłuż ul. Światowida do Winnicy. Przygotowania do inwestycji podjęto już w pierwszych latach XXI wieku (studium wykonalności powstało w roku 2006 r.), jednak utrzymująca się przez długi czas niepewność co do przebiegu drugiej linii metra oraz liczne kolizje (w tym z napowietrzną linią energetyczną) przyczyniły się do odłożenia w czasie budowy linii. – Nowa trasa ułatwi dojazd z Tarchomina do metra – zapowiedział Bartosiński. Podobną rolę będzie spełniała 12-kilometrowa
odnoga na Zieloną Białołękę. Stosunkowo małą, ale usprawniającą działanie sieci inwestycją będzie
tramwaj na Kasprzaka. Rozwój infrastruktury będzie szedł w parze z zakupami taboru: w czerwcu ubiegłego roku Tramwaje Warszawskie podpisały największy w historii
kontrakt na zakup 213 wagonów. 123 z nich zostanie dostarczonych przez Hyundaia w pierwszym etapie, a 90 – w drugim.
Jeszcze w lutym ma nastąpić otwarcie ofert w
powtórzonym przetargu na dostawę taboru dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Do końca 2023 r. do przewoźnika powinno trafić 21 ezt (15 długich, 6 krótkich). – Zostaną one wykorzystane, między innymi, do obsługi nowej linii z Piaseczna do Legionowa przez kolej obwodową – zapowiedział przedstawiciel Ratusza.
Również flota warszawskich autobusów staje się coraz bardziej ekologiczna. – Już dziś 50% pasażerów jest przewożonych taborem niskoemisyjnym – elektrycznym, hybrydowym lub gazowym – podkreślił Bartosiński. Do Miejskich Zakładów Autobusowych
dotarł już pierwszy ze 130 zamówionych w ubiegłym roku elektrycznych przegubowców. Z myślą o nich miasto rozbudowuje sieć ładowarek na pętlach – gotowe są już 3 z 19 zaplanowanych. Od przyszłego roku Stare Miasto i okolice (Trakt Królewski) będą obsługiwane tylko przez autobusy elektryczne. – Planujemy wprowadzenie autobusów wodorowych – poinformował mówca.
Do działań na rzecz ograniczenia emisji zanieczyszczeń przez transport należy też organizowanie systemu roweru publicznego. – System jest przez cały czas rozwijany – zapewnił Bartosiński. W 2019 r. wypożyczono rowery
5,95 mln razy. Trwają przygotowania do
przetargu na obsługę Veturilo w latach 2021-2025. Sieć samoobsługowych wypożyczalni jest uzupełniana przez prywatnych inwestorów, którzy w porozumieniu z operatorem systemu uruchamiają stacje kompatybilne z miejskimi. Z myślą o właścicielach prywatnych rowerów władze Warszawy organizują natomiast latem bezpłatny ogólnodostępny serwis rowerowy.
– Chcemy stopniowo rozszerzać strefę płatnego parkowania niestrzeżonego. Podniesiemy opłaty i kary za ich niedokonanie – zapowiedział przedstawiciel magistratu. Zmienią się też zasady wydawania abonamentów dla mieszkańców. W Śródmieściu powstanie strefa czystego transportu – na razie jako strefa ograniczonego ruchu, ale docelowo prawo wjazdu zostanie ograniczone tylko do pojazdów zeroemisyjnych. – W 2017 r. Ministerstwo Środowiska przygotowało projekt stref niskiej emisji. Warto byłoby powrócić do tego rozwiązania, by nie było konieczne wskazywanie takich stref w miejscowych planach zagospodarowania – stwierdził Bartosiński.
Inne działania w kierunku niskoemisyjności transportu to montowanie ładowarek do samochodów elektrycznych na parkingach „Parkuj i Jedź”, wyznaczanie kolejnych buspasów (dziś jest ich prawie 70 km, w planach jest wyznaczenie kolejnych), a także wymiana opraw oświetleniowych na LED (według Bartosińskiego zakończenie tego procesu pozwoli na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o prawie dwie trzecie). Samorząd inwestuje też w propagujące korzystanie z komunikacji miejskiej akcje edukacyjne dla najmłodszych. Przedstawiciel władz stolicy zapowiedział też aktualizację studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, obejmującą – między innymi – nową klasyfikację dróg miejskich.