CAF przyznaje, że chce przejąć 100 proc. akcji Solarisa i sugeruje, że cała operacja zakończy się do września tego roku. Choć wartość polskiej spółki jeszcze będzie ustalana, to Hiszpanie szacują ją na nieco ponad 300 mln euro.
We wtorek rano
Solaris poinformował, że trwające od wiosny poszukiwanie nowego inwestora dla producenta autobusów spod Poznania zakończyło się i w poniedziałek polska firma podpisała umowę z hiszpańskim producentem pociągów i tramwajów CAF. Umowa daje Hiszpanom wyłączność do negocjacji warunków sprzedaży. Przedstawiciele Solarisa milczeli jednak w kwestii szczegółów transakcji.
CAF informuje jednak o kilku innych aspektach. Dokładna wycena Solarisa jest jeszcze przed negocjatorami, ale Hiszpanie szacują wstępnie wartość spółki na nieco ponad 300 mln euro. Zakup ma być sfinansowany z kredytu.
Dla CAF zakup Solarisa jest zgodny ze strategią na lata 2017–20, który zakłada rozszerzenie oferty o inny rodzaj pojazdów niż do tej pory. Firma z baskijskiego miasteczka Beasain, która w zeszłym roku świętowała stulecie działalności, znana jest z produkcji pociągów, wagonów metra i tramwajów. W zeszłym roku na targach autobusowych w Kortrijk wystawiała się z autobusami produkowanymi pod własną marką Vectia, ale pod tym względem Solaris jest firmą z o wiele bardziej zaawansowanym know how.
CAF zyskał na fali inwestycji w początku lat 90. w Hiszpanii, które były efektem dobrej koniunktury, m.in. związanej z wejściem Hiszpanii do UE. Dziś to koncern globalny, z 11 fabrykami (w tym w Brazylii, USA i Meksyku). Jej pojazdy jeżdżą na całym świecie, na wszystkich kontynentach. Firma zrealizowała m.in. kilka ważnych dostaw tramwajów dla nowo budowanych sieci w amerykańskich miastach. To też jej tramwaje kursują na stworzonej kilka lat temu od podstaw sieci tramwajowej w Edynburgu.
CAF zapowiada, że cała transakcja powinna zakończyć się do września. W tym czasie pozytywną opinię o przejęciu Solarisa powinny wydać zarówno polski, jak i niemiecki urząd antymonopolowy.
Przedstawiciele Solarisa już wcześniej zapowiadali, że ewentualny inwestor zostanie wybrany przy zapewnieniu, że utrzyma markę, produkcję oraz zatrudnienie w firmie z Bolechowa. Deklaracje CAF są zbieżne z tymi zapewnieniami, bo marka Solaris jest znana i doceniana w Europie i również Hiszpanie, informując o porozumieniu, podkreślają, że Solaris to firma, która wyprodukowała m.in. europejski „Bus of the Year 2017”.
Zeszłoroczny przychód Solarisa to 444 mln euro. CAF zanotował wynik trzykrotnie lepszy – 1,477 mld euro.