Mercedes-Benz otrzymał od Basler Verkehrs-Betriebe (BVB) duże zamówienie obejmujące dostawę 54 całkowicie elektrycznych autobusów eCitaro. Decyzję podjęto po przeprowadzeniu procedury przetargowej i intensywnych testów kilku pojazdów. Do roku 2027 szwajcarski przewoźnik zamierza w zaledwie dwóch etapach całkowicie zelektryfikować swoje linie autobusowe. Autobus eCitaro stanowi trzon pierwszego zamówienia. Obejmuje ono 38 autobusów eCitaro solo i 16 przegubowych eCitaro G. Pojazdy zostaną dostarczone w przyszłym roku.
– Cieszymy się bardzo, że od wiosny 2023 roku niemal połowa naszej floty autobusowej napędzana będzie energią elektryczną. Dzięki temu nasz tabor będzie bardziej przyjazny dla środowiska, cichszy i nowocześniejszy – mówi dyrektor BVB Bruno Stehrenberger.
Autobusy solo i przegubowe mają po dziesięć zespołów baterii. Można je szybko naładować zarówno za pomocą wtyczki, jak i przez pantograf z mocą ładowania do 450 kW. W autobusie przegubowym napędzana jest zarówno oś środkowa jak i tylna. Pojazdy będą wyposażone w układ wspomagania skrętu Sideguard Assist, aktywny układ wspomagania hamowania Preventive Brake Assist i system monitorowania ciśnienia w oponach TPM. Pojazdy wyposażone w troje drzwi (autobusy solo) i czworo drzwi (autobusy przegubowe) w połączeniu z drzwiami wahadłowo-przesuwnymi zapewniają szybki przepływ pasażerów.
We wnętrzu przewidziano poręcze ze stali nierdzewnej i szczotkowanej stali szlachetnej, ściany boczne wykończone filcem igłowanym i siedzenia obite skórzaną tapicerką tworzą dostojną atmosferę. W autobusach przegubowych przewidziano dodatkową powierzchnię dla wózków w tylnym członie. Powierzchnie te są wyposażone w poduszki do oparcia dla pasażerów stojących. Podróżni skorzystają z wi-fi i portów USV.
Basler Verkehrs-Betriebe obsługuje nie tylko Bazyleę, ale łączy też miasto z sąsiednimi krajami w trójkącie przygranicznym z Niemcami i Francją. 115 autobusów, spośród których Citaro stanowi trzon aktualnej floty, obsługuje 14 linii. Do tego dochodzi 135 tramwajów na dziewięciu liniach. Autobusy pokonują rocznie łącznie ponad sześć milionów kilometrów.
W ubiegłym roku Basler Verkehrs-Betriebe obchodziło 125-lecie swojego istnienia. Teraz operator zapowiada nową erę. W dwóch etapach przewoźnik zamierza przestawić całą swoją flotę autobusową na pojazdy z napędem elektrycznym. W ten sposób spełni wymogi bazylejskiej ustawy o transporcie publicznym, zgodnie z którą do 2027 roku cała flota w 100 % ma być zasilana energią odnawialną. W przyszłym roku na ulice wyjadą pierwsze 62 elektrobusy, a wśród nich 54 nowo zamówione eCitaro. W 2027 roku dołączą do nich opcjonalnie kolejne 64 autobusy. Wraz ze zmianą taboru całkowitej przebudowie ulegnie też zajezdnia, Garage Rank, w tym także infrastruktura ładowania. Do ładowania wykorzystywana jest wyłącznie energia elektryczna ze źródeł odnawialnych. Dodatkowo, na końcowych przystankach pięciu dłuższych linii zostaną zainstalowane stacje do doładowywania.
Według obliczeń Basler Verkehrs-Betriebe, roczna oszczędność na CO2 osiągnięta dzięki przebudowie floty autobusów będzie równoważna rocznej emisji CO2 z 3 500 samochodów osobowych wyposażonych w silniki spalinowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.