Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Będzie więcej autobusów na gaz? Sejm wyzerował akcyzę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-07-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Będzie więcej autobusów na gaz? Sejm wyzerował akcyzę
fot.
Sejm przegłosował w piątek projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym i ustawy Prawo celne. Zmiany wprowadzają zerową stawkę akcyzową na paliwo CNG i LNG. To właśnie takiego napędu używają gazowe autobusy miejskie.

CNG, czyli sprężony gaz ziemny i LNG, czyli skroplony gaz ziemny to paliwa, z których korzystają niektóre autobusy miejskie w Polsce. Nie jest ich jednak dużo, dziś to około 500 pojazdów, na mniej więcej 10 tysięcy autobusów w polskich miastach.
Zerowa stawka akcyzy spowoduje, że te paliwa staną się bardziej dostępne. Jednak nie wejdzie w życie póki ustawa nowelizująca przepisy nie zostanie uchwalona i podpisana przez prezydenta, a także zaakceptowana przez Komisję Europejską. Ta może bowiem uznać zmiany za niedopuszczalną pomoc publiczną.

Dla miejskich przewoźników to jednak dobra wiadomość. Gdy w 2013 r. wprowadzono akcyzę na wspomniane paliwa, zapał miast do kupowania autobusów z gazowym napędem wyraźnie opadł. Ich użytkowanie stało się mało opłacalne. W zeszłym roku podczas jednej z konferencji transportowych rezygnację z gazowców zapowiadał przedstawiciel MPK Kraków, a zmierzch tego napędu wieszczył wieloletni rzecznik ZKM Gdynia Marcin Gromadzki. Takie miasta jak Tychy, od lat konsekwentnie inwestujące w autobusy gazowe, były wyjątkami.

Nowelizacja już to zmienia. Warszawa niedawno, już w oczekiwaniu na zmianę przepisów, zapowiedziała kupowanie w najbliższych latach wyłącznie pojazdów elektrycznych i właśnie gazowych. Z powodów środowiskowych w stolicy zrezygnowano z diesli, a do hybryd, po analizach, podchodzi się z ostrożnością.

O ile więc do tej pory jedynymi autobusami gazowymi w Warszawie było 35 solbusów napędzanych LNG, to niedawno MZA rozstrzygnęły przetarg na 110 autobusów gazowych od MAN–a i nie jest to koniec zakupów. Dodatkowo stołeczny przewoźnik podpisał dziesięcioletnią umowę PGNiG Obrót Detaliczny i Gaz Sp. z.o.o na dostawy paliwa do tych pojazdów wartą do 185 mln zł.

Zalety autobusów gazowych to rzecz jasna bardzo niska emisja spalin, bo emisja np. cząstek stałych jest o 99 proc. mniejsza niż w autobusach z silnikami diesela, a z drugiej strony takie pojazdy nie sprawiają takich kłopotów z zasilaniem w paliwo, jak dzisiejsze autobusy elektryczne.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5