Bełchatów walczy o kolejne unijne pieniądze. Tym razem miasto chce sięgnąć po środki dedykowane Miejskim Obszarom Funkcjonalnym – chodzi o 30 mln zł. Trwają właśnie prace nad ostatecznym kształtem poszczególnych zadań.
Bełchatów został wpisany do Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Radomsko – Piotrków Trybunalski – Bełchatów. To bardzo ważne dla miasta, bo to właśnie do samorządów ujętych we wspomnianych MOF-ach mają popłynąć znaczne środki z unijnego funduszu spójności, a konkretnie ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Daje to szansę na skorzystanie z unijnego wsparcia na realizację wspólnych inwestycji, dotyczących m.in. transportu publicznego czy poprawy środowiska przyrodniczego.
– Planów mamy sporo. Przede wszystkim chcemy walczyć o pieniądze na zakup zeroemisyjnych autobusów, rozwój energii odnawialnej, a także termomodernizację budynków komunalnych. Są też zadania dotyczące kultury i turystyki, ale w tym przypadku szukamy jeszcze odpowiedniej formuły, która umożliwiłaby ich realizację. Chodzi o to, że największą szansę na dofinansowanie mają propozycje, które w stu procentach wpisywać się będą w założenia strategii województwa łódzkiego i będą zintegrowane z innymi projektami – mówi Dariusz Matyśkiewicz, wiceprezydent Bełchatowa.
Na ten moment bełchatowski samorząd przygotował propozycję pięciu projektów, kilka kolejnych wpisał też na listę rezerwową. Wśród głównych znajdują się m.in. budowa węzła przesiadkowego wraz z budynkiem dworca kolejowego i niezbędną infrastrukturą do obsługi pasażerów – mowa tu m.in. o dojściach do peronu czy parkingu. Zadanie to będzie uzupełnieniem innego projektu, który wkrótce będzie realizowany w Bełchatowie. Chodzi o przywrócenie i modernizację linii kolejowej nr 24 na trasie Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa, realizowane w ramach Kolei Plus. Niedawno podpisano
umowę ws. finansowania, a obecnie
toczy się przetarg na projekt.