Rosyjski i serbski sektor kolejowy zacieśniają współpracę. Władze Belgradu zamierzają czerpać z doświadczeń RŻD (w dużym stopniu wyniesionych ze współpracy z Siemensem) przy organizowaniu kolei aglomeracyjnej. Wzorem mają być rozwiązania zastosowane na kolejowej obwodnicy Moskwy.
Zastępca dyrektora generalnego Kolei Rosyjskich Siergiej Pawłow spotkał się w Moskwie z delegacją władz miejskich Belgradu. Tematem rozmowy była współpraca w zakresie rozwoju pasażerskich przewozów kolejowych w stolicy Serbii i jej aglomeracji. W modernizacji węzła mają być wykorzystane rosyjskie technologie i doświadczenia z zakresu logistyki pasażerskiej i infrastruktury transportowej.
Za wzór dla węzła belgradzkiego mają posłużyć rozwiązania stosowane na
Moskiewskim Pierścieniu Centralnym. 54-kilometrowa kolejowa obwodnica Moskwy jest w pełni zintegrowana taryfowo z systemem metra. Metro Moskiewskie jest też na niej organizatorem przewozów (RŻD pełni tylko rolę przewoźnika).
W latach 2011-2016 przeprowadzono modernizację Pierścienia. Przedsięwzięcie kosztowało 72 mld rubli. Na linii wybudowano 31 przystanków, z których 14 zapewnia połączenie z metrem, a 8 – z innymi liniami kolejowymi (choć wygoda przesiadek pozostawia wiele do życzenia). Nowoczesny system sterowania ruchem pozwala na wyprawianie pociągów co 2 minuty i 48 sekund. Dla ruchu towarowego dobudowano osobny tor.
Tabor – EZT „Łastoczka” („Jaskółka”), zaprojektowane przez Siemensa na bazie rodziny Desiro – stacjonują w bazie Podmoskownoje. Również ten obiekt, odwiedzony przez serbską delegację, został gruntownie zmodernizowany. Zajezdnia jest przystosowana do przeprowadzania remontów i przeglądów maksymalnie 4 pojazdów jednocześnie. Nowocześnie wyposażony obiekt jest utrzymywany przez Siemensa, który odpowiada też za pełną obsługę techniczną pojazdów. Pierścień jest miejscem, w którym RŻD testują wszelkiego rodzaju nowości, takie jak monitorowanie na bieżąco stanu zużycia infrastruktury i stanu zdrowia maszynistów czy możliwość autonomicznej jazdy.
Zdaniem Pawłowa strategiczne partnerstwo serbsko-rosyjskie przynosi korzyści obydwu stronom. – Sektor kolejowy to tylko jeden z przykładów. Jestem pewien, że będziemy realizować wspólnie kolejne projekty – zadeklarował.
RŻD prowadzą w Serbii inwestycje infrastrukturalne od roku 2013. Dwa wielomilionowe kontrakty, obejmujące budowę i modernizację linii o łącznej długości ponad 200 km, zostały sfinansowane przy pomocy pożyczki międzynarodowej, przyznanej przez rosyjski rząd. Współpraca ma miejsce także w zakresie edukacji i wymiany kompetencji: serbscy studenci zdobywają wiedzę w rosyjskich wyższych szkołach o profilu kolejowym, a następnie odbywają praktyki w belgradzkiej spółce-córce Kolei Rosyjskich RŻD International LLC.