Partner serwisu
Komunikacja

Berlin prezentuje pierwszy nowy tramwaj serii Urbanliner

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
20-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Berlin wraz z Alstomem zaprezentowali w zajezdni Lichtenberg pierwszy z nowych tramwajów Urbanliner. Pojazd ma prawie 51 metrów długości. Stolica Niemiec pierwotnie zamówienie złożyła w firmie Bombardier. Po zmianie właściciela, produkcją pojazdów zajmuje się już Alstom. Nowe wozy to kontynuacja modelu Bombardier Flexity Berlin z wcześniejszych lat.

Zaprezentowany nowy tramwaj Urbanliner to efekt podpisanej pod koniec 2020 roku umowy między BVG w Berlinie a Bombardierem na dostawę 117 nowych wieloczłonowych pojazdów w dwóch konfiguracjach – 32 metrów w wersji pięcioczłonowej i 51 metrów w wersji dziewięcioczłonowej. Podstawowy kontrakt dotyczył jednak dwudziestu tramwajów. Pozostałe objęte zostały prawem opcji. Do chwili obecnej Berlin zdecydował się zamówić 2o tramwajów w najdłuższej dla siebie wersji.

– Tramwaj Jest bardziej przestronny, szerszy i wyjątkowo długi. Nowa generacja tramwajów BVG, o długości 50 metrów, wyraźnie przyćmiewa wszystkie dotychczasowe pojazdy. Jego szerokość wynosząca 2,40 metra gwarantuje relaksujące poczucie przestrzeni – podkreśla BVG.

Całkowita pojemność Urbanlinera Alstomu o długości niespełna 51 metrów ma wynosić 312 pasażerów, z czego 92 na miejscach siedzących. Jak podano, nowe ponad 50-metrowe składy będą mogły przewieźć o 25 proc. więcej pasażerów względem starszych pojazdów posiadanych przez Berlin. BVG podało w komunikacie, że nowe tramwaje Urbanliner będą wykorzystywane przede wszystkim na bardzo popularnej linii M4 z Lichtenberg do Mitte, którą podróżuje dziennie ok. 100 tys. pasażerów. W ciągu godziny w każdym kierunku kursuje na niej po 18 pojazdów, co BVG nazywa rekordem nie sieci tramwajowej w Niemczech.

Wszystkie z pierwszych zamówionych 20 pojazdów ma być dwukierunkowa. Masa tramwaju z pasażerami może wynieść nawet 100 ton. Pojazd wyposażony jest w piąć wózków z czego cztery są napędowe. Moc silników trakcyjnych określono na 880 kW. Montowane są silniki asynchronicznie napędzające każde koło z osobna, co w efekcie wymagało zamontowania 16 silników o mocy 55 kW każdy.

– Tramwaje są na ścieżce wzrostu – przyznała Rolfa Erfurta, dyrektor operacyjna w BVG. – Dotyczy to nie tylko rozwoju naszej sieci ale także liczby pasażerów. Urbanlinery to najdłuższe tramwaje w historii BVG, które pozwolą zapewnić na bardzo obleganej trasie M4 większą przepustowość. Pasażerowie mogą nie tylko oczekiwać większej przestrzeni, ale także innych innowacji – dodała.

Wśród rozwiązań wskazała, że nowa konstrukcja podwozia zauważalnie zwiększyła płynność jazdy i zredukowała wibracje. Wprowadzono dynamiczne oświetlenie części pasażerskiej. System będzie dostosowywał temperaturę barwy światła z zimnej na ciepłą biel w zależności od pory dnia i pory roku. Na drzwiach zastosowano zielone i czerwone paski ledowe, które wyraźnie będą sygnalizować, kiedy pasażerowie nie mogą wsiadać do pojazdu. Zadbano również o kwestie dostępności i powstały np. przestronne przedziały dla pasażerów na wózkach inwalidzkich lub dla opiekunów z wózkami dziecięcymi. Zamontowano na wysokości 51 cm komfortowe fotele dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, zaś na wysokości 40 cm dla osób niskich.

– Po raz pierwszy tramwaj BVG będzie całkowicie pozbawiony lusterek zewnętrznych. Zamiast tego wykorzystano system kamer, który poprawi widoczność dla kierującego tramwajem. Nawet ostatnie drzwi będą zawsze widoczne. Praktycznie nie ma już martwych punktów. Dodatkowo zamontowano system wspomagania motorniczych, który ostrzega o przeszkodach w obszarze jazdy pojazdu – dodała Rolfa Erfurta.

Dostawa nowych tramwajów uległa znacznemu opóźnieniu w stosunku do pierwotnych ustaleń. Zapowiadano wcześniej, że pierwszy pojazd dotrze do Berlina do końca 2022 roku. Tuż po podpisaniu kontraktu doszło do zmiany partnera, gdyż francuski producent Alstom sfinalizował przejęcie niemieckiej firmy Bombardier. Wpływ na harmonogram produkcji miała mieć pandemia i zakłócone łańcuchy dostaw. Produkcja tramwajów odbywa się w fabryce w Budziszynie w Saksonii.

Obecnie 20 długich tramwajów Urbanliner ma zostać dostarczonych do lata 2026 roku. Pierwszy pojazd, który właśnie dotarł do Berlina, będzie teraz przechodził restrykcyjne jazdy próbne. BVG spodziewa się, że tramwaj trafi do obsługi pasażerów na linii M4 najwcześniej w pierwszym kwartale 2025 roku. Nowe tramwaje mają stopniowo zastępować stosowane na linii tramwaje serii GT6, które obecnie wykorzystywane są w podwójnej trakcji, dzięki czemu mogą przewozić 300 pasażerów.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Belgrad zamówił nowe tramwaje w firmie Bozankaya

Komunikacja

Belgrad zamówił nowe tramwaje w firmie Bozankaya

Przemysław Farsewicz 22 czerwca 2024

Brno jest chętne dokupić od Škody kolejnych 20 tramwajów z opcji

Komunikacja

Elektrobusy Ebusco debiutują w Berlinie

Komunikacja

Elektrobusy Ebusco debiutują w Berlinie

Witold Urbanowicz 31 sierpnia 2022

Berlin zwiększa zamówienie do 200 piętrusów ADL

Komunikacja

Berlin zwiększa zamówienie do 200 piętrusów ADL

Witold Urbanowicz 06 kwietnia 2021

Berlin odebrał 90 elektrobusów Solarisa

Przestrzeń

Zobacz również:

Belgrad zamówił nowe tramwaje w firmie Bozankaya

Komunikacja

Belgrad zamówił nowe tramwaje w firmie Bozankaya

Przemysław Farsewicz 22 czerwca 2024

Brno jest chętne dokupić od Škody kolejnych 20 tramwajów z opcji

Komunikacja

Elektrobusy Ebusco debiutują w Berlinie

Komunikacja

Elektrobusy Ebusco debiutują w Berlinie

Witold Urbanowicz 31 sierpnia 2022

Berlin zwiększa zamówienie do 200 piętrusów ADL

Komunikacja

Berlin zwiększa zamówienie do 200 piętrusów ADL

Witold Urbanowicz 06 kwietnia 2021

Berlin odebrał 90 elektrobusów Solarisa

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5