Władze Berlina zdecydowały o kontynuowaniu prac planistycznych dla budowy nowego odcinka linii metra U3. Powstać ma w przyszłości prawie kilometrowe przedłużenie do dzisiejszej stacji S-Bahn Mexicoplatz, co pozwoli stworzyć ważny węzeł przesiadkowy w dzielnicy Zehlendorf. Inwestycja szacowana jest na 103 mln zł.
Na razie linia metra U3 kończy bieg na stacji Krumme Lanke. Aby dostać się do oddalonej o 800 metrów stacji S-Bahn Mexicoplatz, pasażerowie muszą dojechać do niej autobusem. Wkrótce problem uciążliwej i brakującej części systemu komunikacji szynowej ma zostać rozwiązany. Senat, na którego czele stoi burmistrz miasta, toruje sobie drogę do planowanego przedłużenia linii metra U3 do Placu Meksykańskiego (Mexicoplatz). Przygotowane analizy wykazały właśnie ekonomiczną opłacalność tego projektu w kontekście kosztów i korzyści. Oznacza to, że zostały również spełnione wstępne warunki do ubiegania się o dofinansowanie federalne dla projektu, które może wynieść ok. 75 proc. wartości przedsięwzięcia. Daje to też zielone światło do dalszego planowania projektu.
– Możemy teraz rozpocząć szczegółowe planowanie. Jesteśmy w dobrych nastrojach, że będziemy mogli zrealizować tę niezwykle ważną inwestycję jeszcze podczas tej kadencji, tak by pasażerowie skorzystali z nowego odcinka na przełomie 2030 i 2031 roku – mówi Manja Schreiner, senator ds. transportu w Berlinie. Na posiedzeniu senatu zdecydowano już o powierzeniu przedsiębiorstwu komunikacyjnemu Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) prac związanych z dalszym planowaniem inwestycji, a następnie budowy nowej trasy.
Jednocześnie dostępny jest nowy kosztorys rozbudowy metra. Trasa o długości zaledwie 800 metrów ma kosztować łącznie 103 mln euro. To ponad dwukrotnie więcej w porównaniu do szacunkowej ceny podanej w studium wykonalności na kwotę wówczas 49 mln euro. Planuje się, że prace mogłyby ruszyć już w 2026 roku.
– Mieszkańcy południowo-zachodniej części miasta od dawna czekali na ten krok. Teraz w końcu robimy w tym aspekcie duże postępy. Dzięki rozbudowie metra sieć komunikacji miejskiej w dzielnicy Zehlendorf ulegnie znacznej poprawie. Możliwe będą nowe możliwości przesiadek między koleją S-Bahn a metrem. Ponadto autobusy, które nadal tam kursują, będzie można w przyszłości wykorzystać gdzie indziej – dodaje Manja Schreiner.
Planowana trasa U3 będzie prowadziła pod Argentinische Allee do nowej stacji metra Mexicoplatz. Lokalizacja stacji została celowo wybrana na południe od istniejącej stacji S-Bahn Mexicoplatz, aby chronić zabytkowy charakter placu. Trasa ma być budowana metodą odkrywkową, bez użycia maszyny drążącej tunele. Mexicoplatz będzie 176. stacją metra w stolicy Niemiec.
– To dobry sygnał dla Berlina. Jeśli wspólnie chcemy, aby coraz więcej mieszkańców naszego miasta wybierało mobilność przyjazną środowisku, to musimy oferować im coraz lepsze rozwiązania. W przypadku połączenia U3 do Mexicoplatz przy stosunkowo niewielkim wysiłku można stworzyć ogromną wartość dodaną dla wielu tysięcy pasażerów – mówi Henrik Falk, dyrektor BVG.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.