Z końcem czerwca został zaprezentowany pierwszy pociąg dla S-Bahn Berlin-Brandenburg. Nowy pojazd dla kolei miejskiej opracowało konsorcjum Siemens-Stadler. Pierwsze pociągi wyjadą na tory w styczniu 2021 r. Cały kontrakt opiewa na kwotę ok. 900 mln euro.
W ramach kontraktu do kolei podmiejskiej S-Bahn Berlin trafi łącznie 106 pociągów składających się w sumie z 382 wagonów. Będzie to kolejno 85 czterowagonowych pociągów i dodatkowe 21 dwuwagonowych. Dostawa serii głównej zakończy się w 2023 r.
– S-Bahn jest niezbędnym systemem codziennego transportu, który odgrywa kluczową rolę w Berlinie. Nowy skład reprezentuje przyszłość tego systemu i jest oznaką poprawy jakości i bezpieczeństwa kolei – zachwalał pojazdy Michael Müller, burmistrz Berlina.
– Rozruch planowany jest na 1 stycznia 2021 r. – kiedy pierwsze dziesięć pociągów z wstępnej serii zacznie kursować na linii S47 między Südkreuz i Spindlersfeld – powiedział Peter Buchner, prezes S-Bahn Berlin GmbH.
Siemens zainstalował w nowych pociągach kluczowe elementy elektryczne, takie jak przetwornik napędowy, przetwornik pomocniczy, system sterowania pociągiem, system informacji pasażerskiej, wózki i układ hamulcowy.
Stadler jest przede wszystkim odpowiedzialny za elementy mechaniczne, łącznie z karoserią wagonów, wyposażenia wnętrza (ściany, podłogi i sufity), siedzenia, drzwi i system klimatyzacji.