Już wkrótce na ulice szwajcarskiego Berna wyjedzie 27 nowych tramwajów Stadlera. Pojazdy zastąpią wysłużone już wozy Duewag/Vevey Be 4/8 oraz RBS. Miasto już ogłosiło, że część z tych tramwajów może trafić do Lwowa.
Z początkiem listopada do eksploatacji zaczęły trafiać zamówione przez Bernmobil tramwaje Tramlink od Stadlera. Szwajcarskie Berno zamówiło łącznie dwa rodzaje pojazdów: 20 tramwajów dwukierunkowych i siedem jednokierunkowych. W pełni niskopodłogowe tramwaje mają 42,7 m długości i 2,3 m szerokości. Będą mogły pomieścić 260 podróżnych.
Zgodnie z zapowiedziami producenta, do końca roku do eksploatacji ma zostać oddanych osiem Tramlinków. Nowe tramwaje zastąpią 12 pojazdów Vevey (typ Be 4/8) i dziewięć pojazdów RBS (Be 4/10 Tram 2000), które będą wycofywane z ruchu do 2025 r. Jak zapowiada Bernmobil, część z tych pojazdów ma szansę trafić na Ukrainę, a dokładnie – do Lwowa. – Zwróciła się do nas w tej sprawie ambasada Ukrainy w Szwajcarii – mówi Rolf Meyer, dyrektor ds. komunikacji. Kontaktem i organizacją zajmuje się Sekretariat Stanu ds. Gospodarczych (Seco), który jak wyjaśnia Bernmobil zorganizuje również transport starych tramwajów. – Jeśli nie dojdzie do przekazania pojazdów, będą musiały one zostać zezłomowane – podkreśla rzecznik Bernmobilu.
– Seco jest w kontakcie z władzami Lwowa w tej sprawie – potwierdza Fabian Maienfisch, rzecznik prasowy Seco. – Lwów prowadzi obecnie rozeznanie techniczne, czy tramwaje będą mogły jeździć po mieście. Jeśli dalsze eksploatowanie tramwajów we Lwowie będzie technicznie możliwe, uzasadnione ekonomicznie i pożądane przez Lwów, Seco zbada możliwości transportu – przekazuje szczegóły Maienfisch.
Sprawa dotyczy dokładnie tramwajów Duewag/Vevey Be 4/8 z lat 1989 i 1990. Do Lwowa miałoby zostać przekazanych 11 z 12 posiadanych przez Berno pojazdów. Jeden ma pozostać w szwajcarskim mieście jako tramwaj zabytkowy. Przewiduje się jednak, że we Lwowie kursowałoby osiem pojazdów, zaś pozostałe miałyby stanowić źródło dla części zamiennych. Szwajcarscy specjaliści z Berna odwiedzili już Lwów w dniach 9-11 października, aby zapoznać się z tamtejszym systemem tramwajowym. Zdaniem pracowników, torowiska oraz cała infrastruktura – w tym zajezdnia tramwajowa – powinny być kompatybilne z berneńskimi pojazdami.
Jednokierunkowe tramwaje Duewag/Vevey Be 4/8 mają 31,4 m długości i w 70 proc. posiadają niską podłogę. Łącznie mogą pomieścić 62 pasażerów na miejscach siedzących i 179 na miejscach stojących