Przez trzy miesiące w Bernie będzie testowany autonomiczny busik EZ10 firmy Easy Mile. Testy posłużą głównie sprawdzeniu jak pojazd współpracuje z oprogramowaniem do zarządzania transportem miejskim, który miastu zapewnia AMoTech, spółka córka Trapeze.
Pojazd trafił na razie do zajezdni tramwajowej Bolligenstrasse. Lokalny organizator transportu Bernmobil będzie sprawdzał pojazd na trasie testowej, bez przewożenia pasażerów. Poza samym pojazdem urzędnicy sprawdzą jak taki pojazd współpracuje z systemem kontroli ruchu w Bernie, z którego korzystają dyspozytorzy, zarządzają całą flotą autobusów i tramwajów.
EZ10 wyjedzie na dostępną dla ruchu ulicę najprawdopodobniej wiosną, gdy zakończą się wszystkie procedury związane z dopuszczeniem go do ruchu.
Pojazdy podobne do wyżej wspomnianego (kilka firm na świecie produkuje podobne) nie zastąpią klasycznych pojazdów transportu publicznego, ale mają rozwiązywać problem tzw. „ostatniej mili”. Chodzi o dowóz pasażerów bliżej miejsca zamieszkania, na trasach miedzy klasycznym przystankiem, a domem lub pracą. Przewiduje się ich zastosowanie na osiedlach czy kampusach uniwersyteckich.
Busik
to pojazd przypominający raczej wagonik kolejki linowej niż autobus, w którym może podróżować 8-12 pasażerów. Jeździ z prędkością ok. 10 km/h.