Poniedziałkowa sesja Rady Miasta w Legnicy przyniosła ciekawe rozwiązania w obszarze komunikacji miejskiej. Rada przyjęła nowe zasady dotyczące taryfy przewozowej. Prawo bezpłatnych przejazdów po mieście zyskali uczniowie, a także kierowcy, którzy dzięki temu zostawią auto w garażu, gdy smog w mieście przekroczy stan alarmowy.
W przyjętej uchwale znalazł się zapis nadający uprawnienia do bezpłatnych przejazdów komunikacją publiczną dzieciom w wieku do 7 lat oraz uczniom legnickich szkół podstawowych, gimnazjalnych, liceów ogólnokształcących, 5-letnich techników, branżowych szkół I i II stopnia, trzyletnich szkół specjalnych przysposabiających do pracy, ogólnokształcących szkół artystycznych oraz legnickich specjalistycznych placówek opiekuńczo–wychowawczych, choć w tym wypadku nie dłużej niż do 21. roku życia. Dodatkowo ulgę przyznano nauczycielom i opiekunom wycieczek oraz zbiorowych wyjazdów wychowanków legnickich przedszkoli oraz uczniów szkół, o których mowa powyżej. Ulga gminna dla uczniów będzie przysługiwała do ukończenia 24 roku życia.
Dodatkowo uprawnienia do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską otrzymały osoby okazujące dowód rejestracyjny samochodu osobowego zarejestrowanego na terenie miasta wraz osobami jej towarzyszącymi – łącznie w liczbie zgodnej z wpisem określającym liczbę miejsc siedzących w samochodzie, w okresie następnej doby, poczynając od godz. 24:00 dnia, w którym doszło do przekroczenia na terenie miasta poziomu stężeń zanieczyszczeń pyłowych PM10, tj. II stopnia zagrożenia oraz III stopnia zagrożenia. Uprawnienia do bezpłatnego korzystania z komunikacji miejskiej nabyły również wszystkie osoby, które ukończyły 65. rok życia. Do tej pory za darmo jeździli 70-latkowie i starsi.
– Cieszy mnie, że na dzisiejszej sesji Rady Miasta udało się przyjąć tak korzystne dla legnickich uczniów oraz seniorów rozwiązania. Dzisiejsza uchwała ma zdecydowanie prospołeczny charakter. Dodatkowo cieszy mnie fakt zrozumienia zgłoszonych rozwiązań proekologicznych. Darmowa komunikacja w sytuacji przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza stanowi już pewnego rodzaju standard w Polsce. Dziś Legnica za sprawą decyzji Rady Miasta dołączyła do grona miast świadomie wykorzystujących komunikację publiczną do walki o czyste powietrze – komentuje Łukasz Laszczyński, legnicki radny PiS i specjalista branży kolejowej.
– Nie zapominajmy, że komunikacja publiczna to system, organizm i całość składająca się z wielu wzajemnie ze sobą powiązanych elementów. O wyborze komunikacji publicznej i jej atrakcyjności decydują również takie elementy jak nasycenie obszaru miasta siecią przystanków autobusowych, stan techniczny tychże przystanków, jakość chodników, stan taboru autobusowego, atrakcyjność rozkładu jazdy, szczególnie w kontekście możliwości dotarcia do każdego z obszarów miasta obsługiwanego komunikacją miejską, istnienie centrów przesiadkowych, czy w końcu atrakcyjność taryfy przewozowej operatora realizującego na zlecenie samorządu zadanie publicznego transportu zbiorowego. To jedne z wielu obszarów związanych z komunikacją publiczną, na których powinna skupiać się uwaga samorządu – tłumaczy Laszczyński, pytany o wyzwania stojące przed samorządem w realizacji tematów transportowych.
– Zaniechanie kompleksowego spojrzenia na kwestie dotyczące komunikacji publicznej w miastach, przy bardzo często niekorzystnych układach komunikacyjnych i zaniedbaniach samorządów w tym zakresie, prowadzi wprost do zjawiska kongestii. Dobrze zorganizowana komunikacja na terenie miast przyczynia się do poprawy jakości życia w miastach, wzmacnia ofertę samorządu dla mieszkańców, przyczynia się do zahamowania zjawiska depopulacji, z którym boryka się bardzo wiele samorządów w Polsce – wskazuje.