Miasto rozpisało przetarg na zaprojektowanie i budowę miejskiego woonerfu na ul. Św. Rocha. W planach jest zwężenie drogi, uspokojenie ruchu samochodowego i oddanie większej przestrzeni pieszym. Na realizację inwestycji miasto dostało 30 mln zł w formie promesy wstępnej z Polskiego Ładu.
Białystok rozpisał przetarg na przebudowę układu drogowego w centrum miasta. Miasto dąży do powstania woonerfu na ul. Św. Rocha. W pierwszej kolejności zwycięska w przetargu firma opracuje projekt przebudowy ulic a następnie uzyska niezbędne decyzje administracyjne i zezwolenia na wykonanie robót budowlanych. Prace mają objąć odcinek ulicy na długości ok. 460 m
Ul. Św. Rocha to jedna z głównych ulic w mieście. Łączy ona deptak na ul. Lipowej z przejściem podziemnym do dworca kolejowego i dwóch osiedli – Młodych i Antoniuk. Obecnie droga jest typową przestrzenią uliczną z wydzielonymi pasami jezdni i chodnikami. Jak podkreśla zamawiający, ulica jest przy tym jednocześnie mocno zdominowana przez ruch samochodowy z uwagi na szerokość jezdni, ruch dwukierunkowy, dużą liczbę miejsc parkingowych oraz brak miejsc do siedzenia dla przechodniów. Białystok chce zatem zupełnie zmienić charakter ul. Św. Rocha i podporządkować ją pieszym.
Nowy układ ulicy zakłada zmniejszenie intensywności ruchu samochodowego i utworzenie nowych przestrzeni rekreacyjnych. Istotnym zamierzeniem projektowym jest także stworzenie mnogości wariantów spacerowych dla osób odwiedzających ulicę, tak aby funkcja ta stała się główną domeną nowej ulicy Rocha: “Spacer po Rocha”. Głównym założeniem projektu jest stworzenie w obrębie ulicy Św. Rocha między ul. Krakowską a ul. Monte Cassino przestrzeni publicznej o charakterze tzw. woonerfu czyli ulicy o spowolnionym ruchu kołowym z priorytetem dla komunikacji pieszej i przestrzeni rekreacji.
Aby ustanowić priorytet dla ruchu pieszego w przestrzeni ul. Rocha, zadecydowano o zmniejszeniu istniejącej szerokości jezdni przekraczającej obecnie 9m, do dwóch pasów jezdnych w obszarze woonerfu o szerokości 2,5m w kierunku wschodnim i o szerokości 3m w kierunku zachodnim (kierunek poruszania się autobusów komunikacji miejskiej). Plan przewiduje wydzielenie jednej dwukierunkowej ścieżki rowerowej o szerokości 2,5m. Po obydwu stronach przestrzeni zaplanowano ponadto główne ścieżki piesze w bezpośrednim sąsiedztwie pierzei ulicy. Średnia szerokość dla tych ścieżek została określona na poziomie 3,5m co umożliwia swobodne poruszanie się zarówno pieszym jak i w sporadycznych sytuacjach także rowerzystom.
Przyjęto, że cały obszar woonerfu ma być przestrzenią publiczną wysokich walorach rekreacyjnych i spacerowych. Z tego względu priorytetem, poza zwiększoną ilością ciągów pieszych i jednoczesną redukcją przestrzeni przeznaczonej dla samochodów, jest wygospodarowanie jak największej ilości terenów zielonych. Koncepcja zakłada zazielenienie ponad 14,7 proc. obszaru ulicy, co stanowi wzrost o 4,3 p.p. względem dzisiejszego stanu. Uzupełnione mają zostać szpalery drzew. Powstaną nasadzenia z traw i bylin. Zaplanowano rośliny w donicach i gazonach, trawniki i pergole pod rośliny płynące.
W celu uzyskania typowego charakteru dla woonerfu, koncepcja zakłada ujednolicenie posadzki na całym obszarze. Przestrzeń zostanie podniesiona względem nawierzchni przyległych jezdni, co ma jednoznacznie informować o wjeździe do strefy przeznaczonej przede wszystkim dla ruchu pieszego. Projekt zastrzega rezygnację z krawężników. Zaplanowano granitową posadzkę, która będzie mozaiką różnych odcieni płyt granitowych ciętych i płomieniowanych, ułożonych w sposób odzwierciedlający strukturę typowych dla regionu podlaskiego tkanin dwuosnowowych.
W zamówieniu wskazano konieczność wytyczenia czterech stref rekreacji. W pierwszym przypadku zostanie ona kształtowana przez układ stolików kawiarnianych. W drugim przypadku wprowadzone zostaną pergole dla roślin pnących oraz fontannę w posadzce. W trzecim przypadku wykorzystane ma zostać obniżenie terenu i wysoką roślinność. W czwartej lokalizacji przestrzeń ukształtowana zostanie w typowy dla woonerfów sposób jako przełamanie ciągu jezdnego i wydzielenie w ten sposób miejsca do siedzenia i lokalizacji małej architektury. Wśród wyposażenia ulicy wskazano montaż takich obiektów jak pergole, zadaszenia, ławki, donice, lampy oświetlenia ulicznego, rzeźby miejskie, fontanny i tablice informacyjne.
Dokładny zakres prac określi dokumentacja projektowa. Składanie ofert wyznaczono do 5 sierpnia. Wybór firmy poprzedzi analiza takich parametrów jak cena (60 proc.), okres gwarancji (10 proc.) oraz doświadczenie osoby projektującej (30 proc.). Na realizację całego zadania przewidziano 35 miesięcy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.