Dużym zainteresowaniem cieszy się białostocki przetarg na dostawę 20 elektrobusów. Postępowanie obejmuje także 20 sztuk stacji ładowania zajezdniowego i 3 sztuk stacji ładowania warsztatowego. Na dostawy przeznaczono rok.
Długość pojazdów określono na 11,5-12,75 m. Elektrobusy mają pomieścić min. 70 pasażerów, z czego co najmniej 22 na miejscach siedzących. Wymagana jest niska podłoga na całej długości, ale jak wskazuje zamawiający – warunek ten nie wyklucza autobusów z pojedynczym schodkiem w trzecich drzwiach autobusu jednoczłonowego.
Zasięg ma wynosić co najmniej 230 km. Ładowanie będzie się odbywało za pomocą złącza przewodowego. Przewidziano wyłącznie ładowanie na terenie zajezdni. Stacje ładowania zajezdniowego mają posiadać konstrukcję wolnostojącego, autonomicznego urządzenia. Więcej o zamówieniu piszemy
tutaj.
Dzisiaj (27 czerwca) minął termin składania ofert. Wystartowało sześć podmiotów. Busnex Poland, reprezentujący Yutonga, zaproponował 56,829 mln zł. Solaris – 57,761 mln zł, MAN – 60,305 mln zł, Volvo – 60,749 mln zł, EvoBus, reprezentujący Mercedesa – 62,727 mln zł, Autosan – 63,812 mln zł. Budżet na ten cel wynosi 64,698 mln zł brutto.
O wyborze zdecydują cena (60%), warunki gwarancji i serwisu (20%), ocena techniczna (20%). Pod uwagę brane będą średnie zużycie energii, czas (w godzinach) potrzebny do pełnego naładowania całkowicie rozładowanej baterii za pomocą dostarczonej stacji ładowania, łączna pojemność zainstalowanych baterii w autobusie, długość przebiegów międzyobsługowych autobusu, zasięg autobusu w warunkach komunikacji miejskiej.
Na realizację przeznaczono 12 miesięcy. Autobusy będą eksploatowane przez trzech przewoźników wewnętrznych (osiem pojazdów dla KPK, sześć dla KPKM, sześć dla KZK). Nie przewiduje się tworzenia specjalnych linii obsługiwanych wyłącznie taborem elektrycznym.