Białystok kupuje 30 fabrycznie nowych, 12-metrowych autobusów elektrycznych, które trafią do trzech miejskich spółek - KPK, KZK oraz KPKM. Miasto ubiega się o dofinansowanie zakupu tych pojazdów z programu Zielony Transport Publiczny.
Białystok właśnie ogłosił duży przetarg na dostawę 30 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania. Autobusy będą użytkowane przez wszystkie miejskie spółki przewozowe, a więc przez KPK, KZK oraz KPKM. Do każdej z nich trafi po 10 pojazdów. Jak informuje samorząd, nie planuje się tworzyć specjalnych, nowych linii autobusowych dedykowanych do obsługi taborem elektrycznym. Ładowanie autobusów ma odbywać się tylko i wyłącznie na zajezdni.
Autobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,75 metra oraz mają być w pełni niskopodłogowe, z jednolitą podłogą na całej długości pojazdu. Jednocześnie jak pisze zamawiający, warunek ten nie wyklucza ewentualnego schodka w ostatnich drzwiach pojazdów. Autobusy mają mieścić co najmniej 70 pasażerów, z czego minimum 22 na miejscach siedzących. Białystok preferuje maksymalizację liczby miejsc siedzących kosztem stojących.
Układ drzwi to 2-2-2, z czego drugie oraz trzecie drzwi będą otwierane na zewnątrz pojazdów.
Układ baterii autobusu ma mieć pojemność co najmniej 300 kWh, co ma dać minimum 280-kilometrowy zasięg na jednym ładowaniu. Baterie będą ładowane poprzez złącze plug-in. Silnik napędowy umieszczony centralnie, bez precyzowania jego minimalnej mocy. Jednostka napędowa ma umożliwić rozwijanie prędkości co najmniej 50 km/h przy maksymalnej liczbie pasażerów oraz dynamiczne ruszanie w ruchu miejskim.
Poza autobusami zamówienie obejmuje dostawę 25 ładowarek plug-in, 20 jednostanowiskowych oraz pięciu podwójnych. Do tego samorząd wymaga dostawy 3 mobilnych ładowarek, po jednej dla każdego z białostockich przewoźników. Ładowarki mają mieć moc co najmniej 150 kW, przy czym w przypadku ładowarki pojedynczej miasto dopuszcza mniejszą moc, wynoszącą co najmniej 120 kW. Moc ładowarek mobilnych to co najmniej 60 kW.
Zakup ma zostać dofinansowany ze środków z programu Zielony Transport Publiczny, a czas na realizację całości zamówienia to 12 miesięcy od momentu zawarcia umowy.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu 3 ostatnich lat zrealizowali minimum jedną dostawę obejmującą co najmniej 15 jednoczłonowych, fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich z napędem elektrycznym, których długość nie była mniejsza niż 11,5 metra.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 60%, ocena techniczna - 20% oraz warunki gwarancji i serwisu - 20%. Do kryteriów technicznych zaliczają się: średnie zużycie energii na przejechanie 100 kilometrów, czas niezbędny do naładowania do pełna baterii dostarczonych autobusów (przy użyciu dostarczonej ładowarki zajezdniowej), łączna pojemność zainstalowanych w pojeździe baterii, długość międzyobsługowych przebiegów autobusów oraz zasięg autobusu w warunkach komunikacji miejskiej.
Nie będą to pierwsze autobusy elektryczne w mieście, bowiem od zeszłego roku na ulicach Białegostoku
można już spotkać 20 elektrycznych Yutongów.