Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MZK Bielsko-Biała – niezliczone przetargi autobusowe, jeden cel…

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MZK Bielsko-Biała – niezliczone przetargi autobusowe, jeden cel…
fot. MZK Bielsko-Biała
W Bielsko-Białej sporo się dzieje – zarówno pod względem ogólnej liczby przetargów autobusowych, ich unieważnień oraz zróżnicowanych rodzajów napędów w zakupywanych maszynach. Łatwo się w tym pogubić. Czy są powody do niepokoju? MZK Bielsko-Biała wyjaśnia, co się dzieje...

W ostatnim czasie MZK Bielsko-Biała ogłosiło kilka przetargów na autobusy – każdy z nich o innej specyfice technicznej i przede wszystkim innym napędzie. I tak w ciągu ostatnich kilku miesięcy pojawiły się ogłoszenia o przyjmowaniu ofert na dostawę autobusów spalinowych, elektrycznych oraz o napędzie wodorowym o bardzo różnych specyfikacjach technicznych. Lista przetargów wraz z ich stanem na dzień dzisiejszy prezentuje się następująco:

– 1 część postępowania (autobusy MINI) została unieważniona 16.01.2025 – oferta złożona w postępowaniu została odrzucona,
– 2 i 3 część postępowania nie zostały jeszcze rozstrzygnięte;

  • Dostawa autobusów o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem klasy MAXI i MEGA
– 1 część postępowania została rozstrzygnięta na korzyść Solaris Bus & Coach,
– 2 część postępowania (autobusy MEGA) unieważniona 30.12.2025 – oferta złożona w postępowaniu została odrzucona;

  • Dostawa autobusów o napędzie elektrycznym klasy MINI – przetarg trwa, składanie ofert jest możliwe do 31.01.2025;

  • Dostawa autobusów o napędzie elektrycznym klasy MEGA i MAXI – przetarg trwa, składanie ofert jest możliwe do 3.02.2025;

  • Dostawa autobusów o napędzie spalinowym klasy MAXI i MEGA w formie leasingu – przetarg trwa, składanie ofert jest możliwe do 25.02.2025.

Jak widać zarówno ilość jak i zróżnicowanie pod względem rodzajów autobusów oraz ich napędów są całkiem spore. W związku z pozornym, jak się okazało, zamieszaniem wokół przetargów autobusowych w Bielsku-Białej nasza redakcja postanowiła skontaktować się z MZK Bielsko-Biała, aby wyjaśnić wątpliwości.

Unieważniony przetarg i plany MZK

Ilość toczących się jednocześnie postępowań może przyprawić o zawrót głowy. Drobne uporządkowanie spraw pomaga jednak zmniejszyć wątpliwości. W kwestii unieważnionej drugiej części postępowania (autobusy MEGA) przetargu na dostawę autobusów o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem klasy MAXI i MEGA, która została unieważniona 30.12.2025 roku, wiemy już, że zostanie jeszcze powtórzona – aczkolwiek MZK nie było w stanie wskazać nam konkretnej daty.

– 24 stycznia 2025 roku, w części pierwszej przetargu na autobusy elektryczne o napędzie wodorowym, została wyłoniona najkorzystniejsza oferta. Część druga przetargu, która dotyczyła autobusów 18-metorywch (MEGA) zostanie powtórzona – nie rezygnujemy z zakupu autobusów wodorowych, które są dla nas istotnym elementem transformacji taborowej. Projekt jest dofinansowany z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego – informuje biuro ds. marketingu MZK Bielsko-Biała.

Wiemy również, z czego wynika tak ogromne zróżnicowanie techniczne kupowanych pojazdów.

– Nasza strategia taborowa opiera się na zróżnicowanych rodzajach napędu, dla zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa, komfortu i ciągłości operacyjnej. Obecnie trwają postępowania przetargowe na zakup autobusów wodorowych, elektrycznych i spalinowych. Do 2029 roku planujemy wprowadzenie do ruchu 68 nowych pojazdów oraz wycofanie 49 najbardziej wysłużonych – mówi przedstawiciel biura i dodaje:
– W ramach trwających przetargów pozyskamy 50 autobusów; kolejne postępowania będą ogłaszane w miarę możliwości Spółki w następnych latach. Spółka docelowo stawia na tabor oparty na miksie napędowym (ON, wodór, bateria).

Ustawa o elektromobilności oczami MZK w Bielsku-Białej

W związku ze zróżnicowaniem technicznym pojazdów, na których dostawę toczą się obecnie przetargi, ale i sporą liczbę autobusów zeroemisyjnych, które MZK Bielsko-Biała planuje w ich wyniku kupić, zapytaliśmy również o stosunek do ustawy o elektromobliności i paliwach alternatywnych, która od 1 stycznia 2026 roku nakazuje miastom powyżej 100 tyś. mieszkańców nabywanie wyłącznie autobusów zeroemisyjnych. Odpowiedź wskazuje na sporą dozę sceptycyzmu i niezadowolenia:

– Problemem tej zmiany dla operatorów Publicznego Transportu Zbiorowego będą koszty, przy czym główne obciążenie będą stanowiły one w grupie kosztów operacyjnych (eksploatacja, koszty energii, wodoru) – tłumaczy przedstawiciel biura ds. marketingu i dodaje:

– O ile ustawodawca w uzasadnieniu projektu nowelizacji wskazał na liczne programy wsparcia dla nowego taboru (koszty CAPEX), to nie przewidział podobnych narzędzi w zakresie operacyjnym, a to ten komponent właśnie będzie stanowił przeważający koszt projektowanej zmiany. Brak wsparcia finansowego w zakresie eksploatacji autobusów zeroemisyjnych jest zatem źródłem naszych obaw i krytycznej oceny wdrażanych przepisów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Województwo Pomorskie kupuje autobusy międzymiastowe

Komunikacja

Województwo Pomorskie kupuje autobusy międzymiastowe

Paulina Piziorska 14 lutego 2025

MPK Radom na „konwencjonalnych” zakupach autobusowych

Komunikacja

Jelenia Góra kupuje autobusy elektryczne MEGA i MIDI

Komunikacja

Zobacz również:

Województwo Pomorskie kupuje autobusy międzymiastowe

Komunikacja

Województwo Pomorskie kupuje autobusy międzymiastowe

Paulina Piziorska 14 lutego 2025

MPK Radom na „konwencjonalnych” zakupach autobusowych

Komunikacja

Jelenia Góra kupuje autobusy elektryczne MEGA i MIDI

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5