Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MZK Bielsko-Biała – niezliczone przetargi autobusowe, jeden cel…

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MZK Bielsko-Biała – niezliczone przetargi autobusowe, jeden cel…
fot. MZK Bielsko-Biała
W Bielsko-Białej sporo się dzieje – zarówno pod względem ogólnej liczby przetargów autobusowych, ich unieważnień oraz zróżnicowanych rodzajów napędów w zakupywanych maszynach. Łatwo się w tym pogubić. Czy są powody do niepokoju? Rzecznik prasowy MZK wyjaśnia, co się dzieje...

W ostatnim czasie MZK Bielsko-Biała ogłosiło kilka przetargów na autobusy – każdy z nich o innej specyfice technicznej i przede wszystkim innym napędzie. I tak w ciągu ostatnich kilku miesięcy pojawiły się ogłoszenia o przyjmowaniu ofert na dostawę autobusów spalinowych, elektrycznych oraz o napędzie wodorowym o bardzo różnych specyfikacjach technicznych. Lista przetargów wraz z ich stanem na dzień dzisiejszy prezentuje się następująco:

– 1 część postępowania (autobusy MINI) została unieważniona 16.01.2025 – oferta złożona w postępowaniu została odrzucona,
– 2 i 3 część postępowania nie zostały jeszcze rozstrzygnięte;

  • Dostawa autobusów o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem klasy MAXI i MEGA
– 1 część postępowania została rozstrzygnięta na korzyść Solaris Bus & Coach,
– 2 część postępowania (autobusy MEGA) unieważniona 30.12.2025 – oferta złożona w postępowaniu została odrzucona;

  • Dostawa autobusów o napędzie elektrycznym klasy MINI – przetarg trwa, składanie ofert jest możliwe do 31.01.2025;

  • Dostawa autobusów o napędzie elektrycznym klasy MEGA i MAXI – przetarg trwa, składanie ofert jest możliwe do 3.02.2025;

  • Dostawa autobusów o napędzie spalinowym klasy MAXI i MEGA w formie leasingu – przetarg trwa, składanie ofert jest możliwe do 25.02.2025.

Jak widać zarówno ilość jak i zróżnicowanie pod względem rodzajów autobusów oraz ich napędów są całkiem spore. W związku z pozornym, jak się okazało, zamieszaniem wokół przetargów autobusowych w Bielsku-Białej nasza redakcja postanowiła skontaktować się z MZK, aby wyjaśnić wątpliwości.

Unieważniony przetarg i plany MZK

Ilość toczących się jednocześnie postępowań może przyprawić o zawrót głowy. Drobne uporządkowanie spraw pomaga jednak zmniejszyć wątpliwości. W kwestii unieważnionej drugiej części postępowania (autobusy MEGA) przetargu na dostawę autobusów o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem klasy MAXI i MEGA, która została unieważniona 30.12.2025 roku, wiemy już, że zostanie jeszcze powtórzona – aczkolwiek MZK nie było w stanie wskazać nam konkretnej daty.

– 24 stycznia 2025 roku, w części pierwszej przetargu na autobusy elektryczne o napędzie wodorowym, została wyłoniona najkorzystniejsza oferta. Część druga przetargu, która dotyczyła autobusów 18-metorywch (MEGA) zostanie powtórzona – nie rezygnujemy z zakupu autobusów wodorowych, które są dla nas istotnym elementem transformacji taborowej. Projekt jest dofinansowany z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego – informuje rzecznik prasowy MZK Bielsko-Biała.

Wiemy również, z czego wynika tak ogromne zróżnicowanie techniczne kupowanych pojazdów.

– Nasza strategia taborowa opiera się na zróżnicowanych rodzajach napędu, dla zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa, komfortu i ciągłości operacyjnej. Obecnie trwają postępowania przetargowe na zakup autobusów wodorowych, elektrycznych i spalinowych. Do 2029 roku planujemy wprowadzenie do ruchu 68 nowych pojazdów oraz wycofanie 49 najbardziej wysłużonych – mówi rzecznik prasowy i dodaje:
– W ramach trwających przetargów pozyskamy 50 autobusów; kolejne postępowania będą ogłaszane w miarę możliwości Spółki w następnych latach. Spółka docelowo stawia na tabor oparty na miksie napędowym (ON, wodór, bateria).

Ustawa o elektromobilności oczami MZK w Bielsku-Białej

W związku ze zróżnicowaniem technicznym pojazdów, na których dostawę toczą się obecnie przetargi, ale i sporą liczbę autobusów zeroemisyjnych, które MZK Bielsko-Biała planuje w ich wyniku kupić, zapytaliśmy również o stosunek do ustawy o elektromobliności i paliwach alternatywnych, która od 1 stycznia 2026 roku nakazuje miastom powyżej 100 tyś. mieszkańców nabywanie wyłącznie autobusów zeroemisyjnych. Odpowiedź wskazuje na sporą dozę sceptycyzmu i niezadowolenia:

– Problemem tej zmiany dla operatorów Publicznego Transportu Zbiorowego będą koszty, przy czym główne obciążenie będą stanowiły one w grupie kosztów operacyjnych (eksploatacja, koszty energii, wodoru) – tłumaczy rzecznik prasowy MZK Bielsko-Biała i dodaje:

– O ile ustawodawca w uzasadnieniu projektu nowelizacji wskazał na liczne programy wsparcia dla nowego taboru (koszty CAPEX), to nie przewidział podobnych narzędzi w zakresie operacyjnym, a to ten komponent właśnie będzie stanowił przeważający koszt projektowanej zmiany. Brak wsparcia finansowego w zakresie eksploatacji autobusów zeroemisyjnych jest zatem źródłem naszych obaw i krytycznej oceny wdrażanych przepisów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Autobusy wodorowe dla Bielsko-Białej – znamy wyniki przetargu

Komunikacja

Autobusy wodorowe dla Bielsko-Białej – znamy wyniki przetargu

Paulina Piziorska 28 stycznia 2025

Kraków na „wodorowych” zakupach - tylko jedna oferta w przetargu!

Komunikacja

Bielsko-Biała stawia tym razem na leasing pojazdów spalinowych

Komunikacja

Gdynia kupuje kolejne autobusy elektryczne

Komunikacja

Gdynia kupuje kolejne autobusy elektryczne

Paulina Piziorska 23 stycznia 2025

15 fabrycznie nowych hybrydowych autobusów dla Gliwic

Komunikacja

15 fabrycznie nowych hybrydowych autobusów dla Gliwic

Paulina Piziorska 16 stycznia 2025

Zobacz również:

Autobusy wodorowe dla Bielsko-Białej – znamy wyniki przetargu

Komunikacja

Autobusy wodorowe dla Bielsko-Białej – znamy wyniki przetargu

Paulina Piziorska 28 stycznia 2025

Kraków na „wodorowych” zakupach - tylko jedna oferta w przetargu!

Komunikacja

Bielsko-Biała stawia tym razem na leasing pojazdów spalinowych

Komunikacja

Gdynia kupuje kolejne autobusy elektryczne

Komunikacja

Gdynia kupuje kolejne autobusy elektryczne

Paulina Piziorska 23 stycznia 2025

15 fabrycznie nowych hybrydowych autobusów dla Gliwic

Komunikacja

15 fabrycznie nowych hybrydowych autobusów dla Gliwic

Paulina Piziorska 16 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5