Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej rozpisał przetarg na projekt zintegrowanego węzła przesiadkowego w Bielsku-Białej (wraz ze strefą obsługi pasażerskiej). W ramach inwestycji powstać miałaby m.in. zadaszona kładka nad stacją kolejową ze schodami i chodnikami ruchomymi, nowe budynki obsługi pasażerów z dworcem autobusowym po wschodniej stronie torów, a także tereny zielone.
Projekt zostanie wykonany w oparciu o koncepcję programowo-przestrzenną z czerwca 2023 r., opracowaną przez firmę MH Projekt, koncepcję projektowo-kosztorysową asymilacji terenów niezbędnych pod budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego z czerwca 2023 roku opracowaną przez firmę Torovia oraz plany miejscowe. Zadaniem wykonawcy będzie uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych.
Przewidziano budowę budynku obsługi podróżnych wraz z przestrzenią komercyjną i administracyjną, dworca autobusowego, dróg manewrowych, peronów i placu postojowego dla autobusów, w tym peronów autobusowych od strony ul. Stefana Okrzei Projekt obejmuje realizację parkingu wielopoziomowego dla samochodów osobowych, rowerów oraz innych urządzeń transportu osobistego, stanowiącego zadaszenie peronów dworca autobusowego. Powstać ma zadaszone przejście pieszo-rowerowe nad torami, łączącego ul. Warszawską z ul. Podwale, wraz z ruchomym chodnikiem, schodami zwykłymi, ruchomymi i windami oraz rampami zjazdowymi. Powstanie też Centrum Zarządzania Transportem. Do tego założono budowę miejsc postojowych dla taksówek oraz miejsc typu Kiss&Ride, budowę powiązań komunikacji samochodowej, pieszej oraz rowerowej oraz realizację dróg wewnętrznych oraz zewnętrznych.
Założono też przebudowę układu drogowego: rozbudowę ulicy 3 Maja na odcinku od ulicy Piastowskiej do ulicy Wałowej, ulicy Piastowskiej na odcinku od ulicy Warszawskiej do ulicy Romualda Traugutta, ulicy Warszawskiej na odcinku od ulicy Piastowskiej do ulicy Budowalnych wraz z przystankami komunikacji publicznej z zadaszeniami. Zrealizowane zostaną tereny zielone w charakterze swobodnie ukształtowanych ogrodów z alejami spacerowymi w szczególności pomiędzy ulicą Warszawską a istniejącym budynkiem dworca kolejowego, ulicą Warszawską a zachodnią zabudową tej ulicy, projektowanym budynkiem obsługi podróżnych a ulicą Podwale, rozbudowywaną ulicą Stefana Okrzei a budynkiem zlokalizowanym pod adresem Podwale nr 43. Wprowadzone zostaną tzw. zielone przystanki. Więcej o zamówieniu pisaliśmy
tutaj, przy pierwszym przetargu.
Postępowanie jest prowadzone w trybie negocjacji. Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału mija 28 maja. O wyborze zdecydują cena (60%), doświadczenie kluczowego personelu – projektanta w branży architektonicznej (20%), kolejowej (5%) i drogowej (15%). Na wykonanie zamówienia przeznaczono 330 dni. Prawem opcji objęto nadzór autorski nad realizacją prac. Skorzystanie z prawa opcji może nastąpić w terminie 72 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Zamówienie jest finansowane ze środków własnych Zamawiającego. Zamawiający zamierza czynić starania o pozyskanie dofinansowania inwestycji ze środków Unii Europejskiej w ramach programu FEnIKS 2021-2027.
To kolejne podejście do tematu węzła przesiadkowego. Poprzedni przetarg został
unieważniony z powodu drogich ofert.