Konkurs studialny na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej centrum przesiadkowego w Bielsku-Białej, przygotowany na zlecenie miasta przez bielski oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich, został pod koniec maja rozstrzygnięty. Przyznano dwie drugie nagrody, trzecią i dwa wyróżnienia. Sąd konkursowy nie przyznał pierwszej nagrody.
Konkurs został ogłoszony w grudniu 2020 roku, prace można było składać do 30 kwietnia 2021 r. 57 uczestników zgłosiło wnioski o dopuszczenie do konkursu, 51 zostało dopuszczonych, natomiast prace złożyło 11 uczestników, z czego 10 spełniło warunki co do kompletu prac projektowych.
Prace oceniał sąd konkursowy pod przewodnictwem Małgorzaty Pilinkiewicz z Izby Architektów Rzeczpospolitej Polskiej i Stowarzyszenia Architektów Polskich Oddział Katowice. Pula nagród wynosiła 120.000 zł. Ostatecznie nie przyznano pierwszego miejsca, a jedynie dwa drugie, jedno trzecie i wyróżnienia.
– Praca jury była bardzo intensywna, a obrady bardzo burzliwe. Przeanalizowaliśmy wszystkie aspekty i rozwiązania oraz pomysły, które były zaprezentowane we wszystkich pracach – mówiła przewodnicząca sądu konkursowego Małgorzaty Pilinkiewicz. – Myślę, że miasto Bielsko-Biała skonsumuje te zagadnienia w formie zapisów do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i działań inwestycyjnych w tym obszarze – dodała.
Celem konkursu było wybranie najlepszej w sensie funkcjonalno-użytkowym i kompozycyjnym koncepcji urbanistyczno-architektonicznej – uwzględniającej kontekst materialny, estetyczny, kulturowy oraz społeczny istniejącego zagospodarowania obszaru i jego otoczenia. Rozwiązania konkursowe miały pomóc w planowaniu i wyznaczaniu kierunków rozwoju przestrzennego miasta.
Centrum przesiadkowe ma powstać w okolicach bielskich dworców – kolejowego i autobusowego. Plany zakładają usprawnienie połączeń z drogami S1 i S52. Lokalny transport samochodowy ułatwić ma dodatkowo powstanie nowego łącznika w postaci planowanej ulicy Nowopiekarskiej. Rozwiązanie to będzie pełnić funkcję północnej śródmiejskiej obwodnicy miasta. Powstanie nowe połączenie ulic Krakowskiej z Warszawską, wykorzystujące istniejącą ulicę Piekarską.
Według szacunków, budowa węzła przesiadkowego wraz z powstaniem ulicy Nowopiekarskiej będzie kosztować ok. 400 mln zł i zamknie się w okresie siedmiu lat. Sprawne działanie i dobrze przygotowana dokumentacja mają pozwolić na staranie się o środki europejskie na ten cel już w pierwszym rozdaniu nowej unijnej perspektywy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.