Partner serwisu
Komunikacja

Bielsko-Biała kupuje autobusy wodorowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
16-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-05-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Bielsko-Biała kupuje autobusy wodorowe
fot. Paweł Sowa / UMBB
Miejski Zakład Komunikacyjny Bielsko-Biała rozpisał przetarg na dostawę autobusów o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem w wersji 12- i 18-metrowej. Na dostawy przeznaczono 14 miesięcy.

Zamówienie jest podzielone na dwie części. Pierwsza obejmuje dostarczenie czterech autobusów klasy maxi, a druga – dwóch autobusów klasy mega. Pojazdy mają być produkowane seryjne i fabrycznie nowe (z 2025 r.).

Pojazdy klasy maxi o długości 11,8-12,5 m mają pomieścić min. 75 pasażerów, w tym co najmniej 25 na miejscach siedzących. Pojazdy klasy maxi o długości 17,5-18,75 m mają pomieścić min. 125 pasażerów, z czego 34 na miejscach siedzących. Niskopodłogowe pojazdy – z wejściem na wysokości 340 mm – mają posiadać trzy pary podwójnych drzwi (maxi) lub cztery pary (mega). Autobusy będą klimatyzowane. Wymagany jest układ ogrzewania wyposażony w zbiornik akumulacyjny/elektryczny agregat grzewczy o mocy grzewczej min. 20 kW. Przewidziano uchylne okna, żółte poręcze, stanowisko do przewozu wózka naprzeciw drugich drzwi, system nagłośnienia z automatycznymi zapowiedziami, wyświetlacze LCD i LED, kasowniki, monitoring, system lokalizacji GPS do udzielania priorytetów.

Wymagana minimalna moc netto układu napędowego to 150 kW (maxi) i 220 kW (mega). Zamawiający oczekuje systemu odzysku energii podczas hamowania i jazdy z góry, a także systemu ograniczenia prędkości do 70 km/h. Pojazdy mają być wyposażone w akumulator trakcyjny o pojemności min. 30 kWh (maxi) i 45 kWh (mega). Ilość zmagazynowanej energii w akumulatorze trakcyjnym powinna umożliwić wykonanie awaryjnego zjazdu autobusu na dystansie co najmniej 20 km – w sytuacji, gdy wodorowe ogniwo paliwowe nie działa. Przewidziano ładowanie plug-in. Wymagane jest ogniwo paliwowe o mocy min. 70 kW (maxi) i 100 kW (mega), zasilane wodorem zmagazynowanym w systemie połączonych zbiorników ciśnieniowych, które musi stanowić podstawę zasilania autobusu. Umiejscowienie przewidziano na dachu. Zbiorniki o pojemności min. 1300 litrów (maxi) i 1900 litrów (mega) oraz masie użytecznej zmagazynowanego wodoru min. 35 kg (maxi) i 52 kg (mega) mają zapewniać min. 300 km zasięgu. Wymagany czas tankowania określono na około 10-15 minut.

Termin składania ofert mija 14 czerwca. Startować mogą firmy, które wykażą, że zrealizowały dostawę co najmniej dwóch fabrycznie nowych autobusów z silnikami elektrycznymi napędzanymi ogniwami wodorowymi w przypadku części I oraz jednego takiego pojazdu w przypadku części II.

O wyborze decydują cena (65%), rozwiązania techniczne (15%), gwarancja (20%). Pod uwagę będą brane materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych, materiał poszycia zewnętrznego nadwozia, jednostkowe zużycie wodoru, gwarantowany zasięg, zastosowane rozwiązania w układzie napędowym, zawieszenie przednie, klimatyzacja – ilość czynnika chłodzącego, spełnienie wymogów w zakresie wytrzymałości konstrukcji, wysokość pojazdu, liczba miejsc siedzących z dostępem do niskiej podłogi, całkowita liczba miejsc, podatność napraw. Oceniane będą gwarancja na nadwozie pojazdu, a w szczególności blachy poszycia zewnętrznego i dachu, płyt podłogowych, uszczelnienia okien, drzwi i pokryw; na szkielet kratownicy nadwozia oraz kratownicę/ramę podwozia; na powłokę lakierniczą nadwozia; na pozostałe zespoły, układy i elementy autobusu. Na realizację zamówienia w obu przypadkach przeznaczono 14 miesięcy.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tramwaje Warszawskie wyremontują tory na Filtrowej

Przestrzeń

Tramwaje Warszawskie wyremontują tory na Filtrowej

Witold Urbanowicz 16 maja 2024

PKP SA przebudują dworzec w Łukowie [wizualizacje]

Przestrzeń

Lotnisko Modlin: Fatalny kwiecień, ubyło 27 proc. pasażerów

Komunikacja

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Tramwaje Warszawskie wyremontują tory na Filtrowej

Przestrzeń

Tramwaje Warszawskie wyremontują tory na Filtrowej

Witold Urbanowicz 16 maja 2024

PKP SA przebudują dworzec w Łukowie [wizualizacje]

Przestrzeń

Lotnisko Modlin: Fatalny kwiecień, ubyło 27 proc. pasażerów

Komunikacja

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5