MZK Bielsko-Biała nie ustaje w wysiłkach dążeniu do wdrożenia nowoczesnego sytemu poboru opłat – z możliwością zakupu biletów bezpośrednio w kasowniku poprzez zbliżenie karty płatniczej lub przy pomocy zbliżeniowych płatności mobilnych. Przewoźnik ogłosił właśnie trzeci już przetarg.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa i wdrożenie systemu poboru opłat za przejazdy wraz z dostawą i montażem kasowników mobilnych do obsługi transakcji przy użyciu zbliżeniowych płatności mobilnych za pomocą karty EMV. W systemie poboru opłat postawiono na rozwiązanie oparte o aplikację centralną, umieszczoną w infrastrukturze chmurowej, uzupełnioną o tzw. mobilne kasowniki. Zamawiający wymaga zaprojektowania oraz dostawy kasowników mobilnych w liczbie 176 sztuk, z czego 160 zostanie zamontowanych w autobusie, a 16 będzie stanowić „magazyn szybkiego reagowania”. System musi umożliwić pasażerowi zakup biletu w kasowniku mobilnym przy użyciu zbliżeniowej karty płatniczej, smartwatcha, telefonu lub innego nośnika – pasażer nie musi zbliżać karty do kasownika przy przesiadce. Urządzenia muszą posiadać czytnik kart zbliżeniowych EMV i mają obsługiwać co najmniej rozwiązania firm Visa i Mastercard. Kasowniki będą posiadały wyświetlacz o rozdzielczości 800x480 pikseli, przekątnej 7 cali, z możliwością wyświetlania co najmniej czterech przycisków ekranowych. Montaż kasowników w autobusach klasy mega zaplanowano przy drugich i trzecich drzwiach, a klasy maxi i mini – przy drugich drzwiach. Kasownik umożliwi też sprawdzenie ważności biletu. Urządzenie musi umożliwić opłacanie dowolnej liczby transakcji. Założono obsługę w języku polskim, angielskim, niemieckim i ukraińskim.
Przedmiotem zamówienia jest też dostawa 25 czytników kontrolerskich, które mają posiadać możliwość odczytu karty NFC, EMV i kodu QR. Wykonawca musi zaprojektować oraz wdrożyć portal pasażera z możliwością zakupu biletów okresowych, począwszy od 7-dniowych. Założono też np. możliwość zakupu biletu okresowego przez portal pasażera (identyfikatorem biletu okresowego będą kody QR), a także możliwość zdefiniowania okresu dostępności taryfy/biletów (np. tylko w weekendy, tylko pon-pt, tylko od godz. 22 do godz. 6, tylko wakacje, dostępna normalnie przez cały czas). Przewidziano też opcję obejmującą integracja z zewnętrznymi aplikacjami mobilnymi, poprzez które zamawiający obecnie dystrybuuje bilety online tj. SkyCash, moBILET i mPay.
Termin składania ofert mija 13 czerwca. O wyborze zdecydują cena (85%), gwarancja (15%). Na realizację przeznaczono siedem miesięcy. Szacowana wartość zamówienia to 3,695 mln zł netto.
Poprzednie postępowanie zostało unieważnione, gdyż zamawiający
uznał, że żadna z trzech ofert nie spełnia wymagań zamówienia. Pierwszy przetarg został natomiast odwołany przed otwarciem ofert z uwagi na istotne zmiany w przedmiocie zamówienia.