Od ponad roku nie funkcjonują już ani PKS Bielsko-Biała, ani MZK Kęty. Obie spółki zastąpiła Komunikacja Beskidzka należąca do związku powiatów i gmin z rejonu zachodnich Beskidów. Organizator połączeń zapewnia, że stale stara się poprawiać ofertę, choć zwraca uwagę na istotne ograniczenia finansowe i kadrowe.
W trudnym dla branży przewozów autobusowych poza większymi miastami okresie pandemii w Bielsku-Białej doszło do istotnych zmian w funkcjonowaniu miejscowego PKS-u. Samorządowa spółka zmieniła bowiem nazwę na Komunikacja Beskidzka, co miało odzwierciedlić rozszerzenie zakresu jej działalności. Przewoźnik przejął bowiem zadania funkcjonującego wcześniej MZK Kęty, a także jego tabor i pracowników. – Reorganizacja tego podmiotu wewnętrznego rozpoczęła się w 2020 r. i była związana m. in. z przystąpieniem do Beskidzkiego Związku Powiatów i Gmin nowego uczestnika, tj. gminy Kęty z województwa małopolskiego – mówi Seweryn Kobiela, dyrektor biura w BZPiG.
Siatka połączeń zwiększyła się o jedną trzecią
Formalna zmiana nazwy nastąpiła 1 stycznia 2021 r. Wówczas też obszar komunikacyjny, na jakim operuje spółka należąca do beskidzkiego związku, został rozszerzony o trzy gminy leżące w województwie małopolskim: poza Kętami to także Andrychów i Osiek. – uruchomiono dziewięć nowych linii komunikacyjnych użyteczności publicznej, a praca przewozowa wzrosła z 3,1 mln km w 2020 r. do 4,4 mln km w 2021 r. – usłyszeliśmy.
– W ubiegłym roku podjęto kolejne decyzje o zmianie oferty przewozowej m.in. poprzez zmianę przebiegu kilku linii, uzupełniając siatkę o dodatkowe trasy, zwłaszcza w okresach między godzinami szczytu – relacjonuje nasz rozmówca. Dodaje, że istotnie zmieniła się także taryfa: Komunikacja Beskidzka odeszła od modelu kilometrowego na rzecz stałej, niskiej ceny za bilet jednorazowy. W ofercie pojawił się też sieciowy bilet okresowy zastępujący dotychczasowe bilety na konkretną trasę, a pasażerowie mogą wykupywać też sieciowe bilety dzienne bądź karnety 50=przejazdowe.
Autobusy kursują przez cały tydzień Część linii obsługiwanych przez Komunikację Beskidzką funkcjonuje dzięki dotacji z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. – Komunikacja jest realizowana we wszystkie dni tygodnia – podkreśla przedstawiciel związku samorządów, dodając, że oferta zapewniana w soboty i niedziele jest mniejsza niż w dni robocze. Przyznaje jednocześnie, że kwestie finansowe i kadrowe stanowią aktualnie najpoważniejsze problemy w funkcjonowaniu komunikacji publicznej.
Seweryn Kobiela zwraca też uwagę na pewne ograniczenia wynikające ze struktury organizacyjnej związku. Ponieważ ma on charakter samorządowy, jego budżet – podobnie jak gmin czy powiatów – planowany jest z góry. To zaś nie zawsze pozwala na uwzględnienie wszystkich zaistniałych potem okoliczności.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.