Bielsko-Biała ma w planach rozbudowę pętli autobusowych o punkty ładowania dla autobusów elektrycznych. Miasto wytypowało trzy miejsca, gdzie projektanci będą musieli zaprojektować ładowarki.
Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej wystartował z przetargiem na wykonanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy zatok autobusowych. Miasto chce wyposażyć obiekty w infrastrukturę do ładowania autobusów komunikacji miejskiej. W pierwszej kolejności projektanci opracują dokumentację projektowo-kosztorysową, a następnie wykonają projekt budowlany, wykonawczy i organizacji ruchu.
Miasto wytypowało trzy pętle autobusowe, które mają zostać rozbudowane. Mowa o pętli przy ul. Gen. Kazimierza Sosnkowskiego (Osiedle Karpackie), pętli przy ul. Czesława Tańskiego (Osiedle Wojska Polskiego) oraz pętli przy ul. Babiogórskiej (Osiedle Beskidzkie).
Projektanci będą musieli szczegółowo opracować zakres prac i zaproponować lokalizację stacji ładowania. Na pętli przy ul. Tańskiego znaleźć ma się jedna ładowarka pantografowa o mocy 350 kW, aczkolwiek zamawiający przewiduje w przyszłości dwa urządzenia w tej lokalizacji. Według danych w ciągu dnia w tym samym czasie na pętli może znajdować się niekiedy od 4 do 5 autobusów. Projektanci zaprojektują od razu dwie ładowarki o mocy 350 kW każda na pętli przy ul. Sosnkowskiego. W tej lokalizacji w tym samym czasie stacjonować może od 8 do 10 autobusów. Jedną ładowarkę o mocy 350 kW zaplanowano natomiast na pętli przy ul. Babiogórskiej. Tutaj stacjonują w tym samym czasie maksymalnie dwa autobusy.
Zamawiający planuje także rozbudowę infrastruktury w zakresie peronów, chodników, wiat i nawierzchni jezdni. Przebudowę przejdą istniejące przyłącza energetyczne dla potrzeb stacji ładowania autobusów elektrycznych. Zaplanowano budowę przyłącza światłowodowego dla zapewnienia łączności i sterowania ładowarkami. Miasto chce także zaprojektować dodatkową zieleń na pętlach w postaci nowych nasadzeń i zielonych przystanków.
Na opracowanie pełnej dokumentacji zaplanowano 120 dni. Termin składania ofert określono do 18 czerwca. Wybór wykonawcy dokumentacji projektowej poprzedzi analiza ceny (60 proc.) oraz doświadczenia potencjału kadrowego (40 proc.). W ostatnim parametrze będą oceniana liczba dokumentacji projektowych wykonanych przez osobę przewidzianą do pełnienia funkcji projektanta branży drogowej w okresie ostatnich 10 lat. Wyłoniona w przetargu firma będzie dodatkowo pełniła nadzór autorski nad robotami.
Zaprojektowanie punktów ładowania autobusów elektrycznych jest kolejnym etapem przygotowań miasta do pozyskania taboru niskoemisyjnego. W perspektywie trzech lat MZK w Bielsku-Białej ma w planach wymianę 20 proc. floty. Wniosek spółki przeszedł pozytywną ocenę formalną Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na pozyskanie ponad 80 mln zł dofinansowania na zakup autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami. Środki trafią do miasta po odblokowaniu Krajowego Planu Odbudowy. Z tych pieniędzy kupionych ma zostać 16 autobusów elektrycznych (dwanaście sztuk standardowych 12-metrowych pojazdów i cztery sztuki 18-metrowych).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.