Bielsko-Biała rozpisała postępowanie na zaprojektowanie węzła przesiadkowego w rejonie głównej stacji kolejowej. Powstać miałaby m.in. zadaszona kładka ze schodami i chodnikami ruchomymi, nowe budynki obsługi pasażerów po wschodniej stronie torów, a także tereny zielone.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego w Bielsku-Białej (wraz ze strefą obsługi pasażerskiej). Zamówienie obejmuje też opracowanie wniosków o wydanie decyzji zezwalających na realizację inwestycji oraz o finansowanie w ramach funduszy unijnych (z programu Feniks). Postępowanie jest prowadzone w trybie negocjacji z ogłoszeniem.
Zakres inwestycji obejmuje szereg obiektów, w tym budowę nowego budynku obsługi pasażerskiej i usługowego, dworca autobusowego, centrum zarządzania ruchem z częścią administracyjną, socjalno-biurową i garażową. Przewidziano także budowę dróg wewnętrznych, wielopoziomowego parkingu, parkingów terenowych, przebudowę ul. Warszawskiej, Piastowskiej i 3 Maja. Istniejąca kładka nad torami miałaby zostać rozebrana, a w jej miejscu przewidziano nową, łączącą ul. Warszawską i Podwale – niezadaszoną w części nad ul. Warszawską i zasadzoną nad torami, z windami, schodami i chodnikami ruchomymi. Do tego przewidziano realizację terenów zielonych o charakterze dużego ogrodu z alejami spacerowymi (między Warszawską a dworcem PKP, między Warszawską a zachodnią pierzeją ulicy, między projektowanym budynkiem obsługi pasażerskiej a ul. Podwale, między ul. Okrzei a budynkiem Podwale 43).
Projekt ma się opierać m.in. o koncepcję programowo-przestrzenną węzła, opracowaną w 2023 r. przez MH Projekt. Priorytet ma być postawiony na ułatwienie przesiadek i poprawę warunków ruchu pieszego. W tym celu założono m.in. uspokajanie ruchu na ul. 3 Maja. Część ruchu ma przejąć ul. Nowopiekarska po północnej stronie stacji. Zaplanowano też m.in. zielone dachy i zadaszenia przystanków. Koncepcja uwzględnia też budowę północnej drogi obwodowej oraz przebudowę linii kolejowej nr 139.
mat. UM Bielsko-BiałaCo zawiera wspomniana koncepcja? Prace podzielono na dwa etapy. Pierwszy z nich ma zostać zrealizowany do 2027 r. Obejmuje on zagospodarowanie wschodnie strony stacji – budowę obiektu obsługi podróżnych i dworca autobusowego wraz z drogami i placami manewrowymi, zadaszone parkingi rowerowe, wejście i rampę rowerową na kładkę, plac dworcowy od strony Okrzei z zadaszonymi przystankami i parkami kieszonkowymi przy ul. Podwale i Okrzei. Przewidziano także budowę nowej kładki pieszo-rowerowej nad torami i 3 Maja – zadaszonej, ze schodami i windami; przebudowę Warszawskiej z placem Dworcowym ze zwiększeniem zieleni, zmniejszeniem powierzchni zajmowanej przez samochody, wprowadzeniem buspasów, rondem zamiast skrzyżowania z sygnalizacją, a także zagospodarowanie skweru przy pomniku przyrody w narożniku ulic Wałowej i Podwale.
Drugi etap będzie realizowany po 2027 r. lub w momencie modernizacji linii kolejowej. Obejmuje on budowę parkingów przesiadkowych przy Warszawskiej i ul. Podwale, budowę kładki pieszo-rowerowej nr 2 w ciągu Dubois i Sixta z zejściami na perony, a także budowę drogi pieszo-rowerowej wzdłuż linii kolejowej – łączącej wyjście z tuneli pod peronami z ul. Dubois.
Termin składania wniosków o udział mija 28 września. Kryteria oceny to cena (60%), doświadczenie personelu (40%). Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 430 dni od zawarcia umowy. Prawem opcji objęto nadzór autorski.