Partner serwisu
Prawo & Finanse

BIG InfoMonitor: Polacy częściej jeżdżą transportem zbiorowym

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transportpubliczny.pl/BIGInfoMonitor

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
BIG InfoMonitor: Polacy częściej jeżdżą transportem zbiorowym
fot. MPK WrocławZdjęcie ilustracyjne
Choć dla większości Polaków podstawowym środkiem komunikacji jest samochód, co czwarty Polak podróżuje transportem zbiorowym częściej niż przed rokiem. Wciąż duża jest jednak liczba nieuczciwych pasażerów. Co dziesiąty Polak podróżował w ostatnim roku transportem publicznym bez biletu, a co czwarty został w swoim życiu ukarany mandatem za jazdę na gapę – wynika z badania przeprowadzonego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Badanie na temat korzystania z samochodów i komunikacji zbiorowej zostało zrealizowane przez Quality Watch dla BIG InfoMonitor metodą CAWI na próbie 1050 osób. Przeprowadzono je we wrześniu bieżącego roku.

Motywacja: oszczędność i zdrowie

W komunikacie prasowym zleceniodawcy badania przedstawiają Polaków jako „najbardziej zmotoryzowany naród w Unii Europejskiej”. Przywołują dane Eurostatu, według których liczba samochodów na 1000 mieszkańców jest u nas najwyższa w UE, przekracza 600 i rośnie najszybciej spośród wszystkich krajów unijnych. Należy jednak pamiętać, że dane te mogą być znacznie zawyżone z powodu wieloletnich zaniechań w wykreślaniu z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców samochodów wyrejestrowanych (szerzej pisaliśmy o tym w czerwcu).

Trudno jednak polemizować ze stwierdzeniem BIG InfoMonitor, że „jeździmy dużo i nie planujemy tego zmieniać”. 58% badanych Polaków nie zmieniło w ciągu ostatniego roku sposobu korzystania z samochodu, a 3% korzysta z niego nawet częściej. Z drugiej strony – chęć zwiększenia aktywności fizycznej oraz rosnące koszty używania samochodu skłaniają 39% respondentów do ograniczania prowadzenie samochodu na rzecz chodzenia pieszo (16%), jazdy na rowerze lub hulajnodze (13% na własnym, a 3% na wypożyczonym) czy transportu publicznego (13%). Kolejne 13%, jak twierdzi, rezygnuje z wyjazdów niekoniecznych.

Wybierając alternatywne środki transportu, mężczyźni częściej niż kobiety podają jako przyczynę swoich decyzji wysokie koszty życia i wysokie ceny paliw oraz chęć zwiększenia ilości ruchu. Kobiety częściej motywowane są natomiast kwestiami ekologicznymi czy chęcią uniknięcia korków.



W porównaniu z wynikami podobnego badania z 2022 r. znaczenie czynników ekonomicznych zmalało, a znaczenie czynników pozaekonomicznych – takich jak zdrowie, ekologia, czy czas podróży – wzrosło. Zmiana nawyków zdecydowanie częściej dotyczy mieszkańców miast, niż obszarów wiejskich. Do samochodu bardzo przywiązane są też osoby w wieku 45-54 lata. Aż 81% z nich korzysta z auta równie często jak wcześniej.

Nie jeżdżą komunikacją zbiorową, bo jej... nie ma

Na autobus, tramwaj czy pociąg najchętniej przesiadają się osoby do 25. roku życia oraz mieszkańcy wielkich miast, w których dostęp do komunikacji zbiorowej jest duży, a czas przejazdu często porównywalny lub nawet krótszy niż samochodem. O zjawisku wykluczenia komunikacyjnego – i o tym, dlaczego warto walczyć z nim, inwestując przede wszystkim właśnie w komunikację zbiorową również na wsi czy w małych miastach – pisaliśmy ostatnio tutaj.

– W małych miastach i wsiach wielu mieszkańców, nawet gdyby chciało, nie może korzystać z komunikacji publicznej, bo jest ona bardzo ograniczona lub nieosiągalna. Wykluczenie transportowe dotyczy już nawet 15 mln Polaków. Według Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu do 20% miejscowości w Polsce nie dojeżdża transport publiczny. Według UNICEF w latach 2014-2020 liczba tras obsługiwanych przez przewoźników zmalała o połowę. Nie można się więc dziwić, że zaledwie 8% zapytanych mieszkańców wsi zwiększyło częstotliwość korzystania z komunikacji publicznej – komentuje prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.



Nieuczciwość nie popłaca

Jak wynika z badania przeprowadzonego dla BIG InfoMonitor, 77% Polaków w ostatnim roku podróżowało komunikacją zbiorową. Jednocześnie co dziesiąty badany przyznał, że korzystając z transportu publicznego, nie zapłacił za bilet, a 7% – że jeździć na gapę zdarzało im się w przeszłości. Rzetelność pasażerów wzrasta wraz z wiekiem. Wśród najmłodszych ankietowanych (18-24 lata) gapowicze stanowią aż jedną czwartą. Wśród seniorów (65+), do jazdy bez biletu przyznaje się zaledwie 3%, trzeba jednak zaznaczyć, że wielu przewoźników oferuje najstarszym pasażerom darmowe przejazdy.



Jazda bez biletu często kończy się karą finansową. Co czwarty spośród respondentów badania nt. korzystania z samochodów i komunikacji zbiorowej zadeklarował, że przynajmniej raz w życiu została nałożona na niego kara za jazdę bez biletu. Zdecydowana większość z nich (80%) opłaciła mandat w terminie. 12% gapowiczów uregulowała zobowiązanie po terminie, a 8% nigdy go nie opłaciło, bo kara została anulowana. – Kary za jazdę bez biletu nie warto lekceważyć. Podobnie jak każde inne zobowiązanie, najlepiej opłacić je w terminie. W przeciwnym razie przewoźnicy mogą – i często to robią – wpisać pasażera, który nie uiścił w terminie opłaty dodatkowej, do rejestru dłużników. W bazie BIG InfoMonitor zarejestrowanych jest prawie 208 tys. gapowiczów, a ich łączny dług sięga blisko 274 mln zł. Każdy z nich ma średnio 1 318 zł kary do spłacenia – zaznacza prezes BIG InfoMonitor.

Obecność w bazie dłużników zmniejsza wiarygodność płatnika i może odebrać mu szansę na realizację wielu planów. Przed nawiązaniem współpracy np. banki, firmy pożyczkowe czy dostawcy usług telekomunikacyjnych weryfikują potencjalnego klienta w BIG. – Dlatego już sama groźba dopisania informacji o długu do rejestru, do którego tak często zaglądają banki i inne przedsiębiorstwa, powoduje, że część dłużników przed upływem 30 dni od otrzymania wezwania spłaca zobowiązanie. Praktyka pokazuje, że wiele osób ignoruje wpis o długu do momentu, gdy zaczyna im to przeszkadzać np. w zaciągnięciu kredytu, zakupach ratalnych, zakupie abonamentu telekomunikacyjnego czy podpisaniu umowy na telewizję kablową – przypomina Grzelczak.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

MI o integracji kolei i autobusów: Dialog, nie siła

Prawo & Finanse

MI o integracji kolei i autobusów: Dialog, nie siła

Łukasz Malinowski 16 sierpnia 2024

Zobacz również:

Młodzi i gorzej sytuowani Polacy nie chcą Stref Czystego Transportu

Mobilność

Młodzi i gorzej sytuowani Polacy nie chcą Stref Czystego Transportu

Multiconsult Polska 16 lipca 2024

Nextbike Polska zakończył restrukturyzację

Prawo & Finanse

Wraca temat sprzedaży łódzkiego lotniska

Przestrzeń

Wraca temat sprzedaży łódzkiego lotniska

Mateusz Kieruzal 12 maja 2024

Pozostałe z wątku:

MI o integracji kolei i autobusów: Dialog, nie siła

Prawo & Finanse

MI o integracji kolei i autobusów: Dialog, nie siła

Łukasz Malinowski 16 sierpnia 2024

Zobacz również:

Młodzi i gorzej sytuowani Polacy nie chcą Stref Czystego Transportu

Mobilność

Młodzi i gorzej sytuowani Polacy nie chcą Stref Czystego Transportu

Multiconsult Polska 16 lipca 2024

Nextbike Polska zakończył restrukturyzację

Prawo & Finanse

Wraca temat sprzedaży łódzkiego lotniska

Przestrzeń

Wraca temat sprzedaży łódzkiego lotniska

Mateusz Kieruzal 12 maja 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5