Współpraca firm Posnet i Early2Pay zaowocowała powstaniem dedykowanego urządzenia dla transportu pasażerskiego. Znane do tej pory toporne kasy fiskalne mają zostać zastąpione najmniejszą drukarką na rynku, która obsługiwana telefonem, drukuje paragony z biletami. Jedyne czego potrzeba to aplikacji mobilnej e-bileterka, którą dostarcza właśnie firma Early2Pay.
Polska firma Posnet działa na rynku urządzeń fiskalnych od 23 lat. Określa się wiodącym producentem tego typu rozwiązań. – W tej chwili wyprodukowaliśmy 850 tys. urządzeń. Szybko zmierzamy do miliona, także myślę, że na przestrzeni kilku najbliższych miesięcy osiągniemy taką liczbę – mówi Robert Szmidt, dyrektor handlowy ds. kluczowych klientów w firmie Posnet.
– Jesteśmy w stanie skonstruować urządzenie na każdy rynek – wyjaśnia. Firma Posnet uzyskała już homologacje na ponad 110 tys. urządzeń, które mogą trafić na rynek polski. Dodatkowo firma ma też szereg homologacji na rynki zagraniczne – włoskie, litewskie, serbskie itd.
Mimo że Posnet skonstruował najmniejsze i najlżejsze urządzenie drukujące na rynku pięć lat temu, to dopiero teraz zaprezentował innowacyjne rozwiązanie, które ucieszy wielu przewoźników, ale też i pasażerów. – Postanowiliśmy na bazie tego rozwiązania stworzyć dedykowane rozwiązanie do przewozów transportowych. Dotychczas w rynku przewozów panowała stagnacja w segmencie kas fiskalnych. To co my robimy dzisiaj, to wkładamy do urządzenia bileterkę – tłumaczy Szmidt.
Najmniejsza drukarka fiskalna
Co zatem charakteryzuje to małe urządzanie? – Wyszliśmy z założenia, że w pojeździe nie może być żadnej kabloteki. Dlatego drukarka po pierwsze jest w stanie komunikować się bezprzewodowo – mówi Szmidt. Ponadto urządzenie posiada wymienny i wydajny akumulator na 2150 mAh, co pozwala wydrukować 80 tyś. wierszy (tj. około 8 tyś. biletów) bez zasilania zewnętrznego. W przypadku bileterek nie było też do tej pory kopii elektronicznej wydrukowanych paragonów. Urządzenie Posnetu pozwala także zaoszczędzić na papierze i przy standardowej karcie microSD z 4 GB pojemności zapisuje kopię elektroniczną aż z 13 tys. rolek papieru, co przekłada się na 2 mln paragonów.
Najważniejszą jednak innowacją w zaproponowanym urządzeniu jest możliwość bezprzewodowego sparowania go ze smartfonem lub tabletem za pomocą programu e-bileterka. – Daje to bardzo dużo dowolnych funkcjonalności. Jest to o tyle wygodne, że system może się rozwijać wraz z potrzebami klienta. W momencie, gdy potrzeba jest wydrukować inne bilety, dodajemy po prostu tę funkcję w aplikacji – wyjaśnia. Jak podkreśla, wadą kas fiskalnych jest zamknięty system. Zaprogramowaną kasę musi sprawdzić Główny Urząd Miar, by uzyskać pozwolenie na jej użytkowanie. – Gdy trzeba coś zmienić w urządzeniu, to potrzeba co najmniej kolejnego roku na ponowne sprawdzenie urządzenia. Natomiast w rozwiązaniu Posnetu, drukarka jest już tylko końcowym elementem systemu, który realizuje sprzedaż biletu.– dodaje.
Bilet ze smartfona
System, który obsługuje sprzedaż biletów, składa się z dwóch części. Pierwsza to aplikacja internetowa e-dworzec, która jest jednocześnie systemem do sprzedaży biletów przez internet oraz połączona z tym aplikacja e-bileterka, która dodatkowo współpracuje z najmniejszym urządzeniem fiskalnym na rynku. – Nasze rozwiązanie integruje wszystkie kanały sprzedaży w jednym systemie. W jednym miejscu mamy sprzedaż biletów autobusowych na dworcach, w internecie, poprzez aplikację mobilną dla klientów oraz poprzez aplikację mobilną dla kierowców w autobusach – wyjaśnia Artur Socik, dyrektor firmy Early2Pay, odpowiedzialnej za program e-dworzec.
Wszystko, czego potrzebuje przewoźnik do sprzedaży biletu to smartfona. W aplikacji na telefonie wybiera interesującą opcję, a urządzenie w końcowej fazie drukuje bilet. – Dzięki aplikacji e-bileterka pasażerowie mają także po raz pierwszy możliwość m.in. wykupienia biletu miesięcznego u kierowcy – zachwala rozwiązanie Socik.
Co więcej, rozwiązanie działa także całkowicie w chmurze, co umożliwia korzystanie z danych w dowolnym miejscu i bez dodatkowych instalacji. – Ponadto aktualizacja samej aplikacji na telefon, w przypadku dodania nowych funkcjonalności, odbywa się błyskawicznie – wyjaśnia Socik. Zaznacza przy tym, że backup danych odbywa się do chmury standardowo od 2 do 4 razy dziennie. – Dodatkowo dane są bardzo bezpieczne, bo przechowywane są aż w trzech miejscach. Dostępne są w kopii elektronicznej drukarki fiskalnej. Dodatkowo jest też robiona kopia na telefonie oraz w chmurze, do której tylko klient ma dostęp. Poza tym żaden inny przewoźnik nie będzie miał dostępu do takich danych – dodaje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.