Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Blachownia i Konopiska z własną komunikacją po wycofaniu PKS Częstochowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
07-09-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Blachownia i Konopiska z własną komunikacją po wycofaniu PKS Częstochowa
fot. Dominik Wójcik
Konopiska i Blachownia uruchomiły własny transport publiczny. Latem PKS Częstochowa decyzją ówczesnego prezesa Artura Piekacza przestał obsługiwać kursy, za które gminy nie chciały płacić.

O sprawie pisaliśmy już kilkakrotnie. PKS Częstochowa wycofał się z obsługi wszystkich kursów obsługiwanych komercyjnie, które były dla tej spółki skarbu państwa nierentowne, co spowodowane było niepoczuwaniem się władz ponad 20 gmin do płacenia za tę usługę.

Odrębnie od Częstochowy

Dwie gminy, które onegdaj obsługiwane były liniami podmiejskimi częstochowskiego systemu komunikacji miejskiej po latach braku aktywności na tym polu ponownie uruchomiły komunikację gminną.

Gminy Blachownia i Konopiska po wystosowaniu przez PKS żądań poszukiwały możliwości uruchomienia komunikacji. Wedle informacji prezesa Artura Piekacza, rozważane były również oferty PKS Częstochowa. Obie gminy brały również pod uwagę powrót do systemu częstochowskiej komunikacji miejskiej, ale oferta przedstawiona przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie – organizatora – miała być zbyt droga oraz uboga względem oczekiwań mieszkańców oraz władz.

Nowy operator

Tym samym w obydwu gminach pojawił się własny system komunikacji gminnej obsługiwany przez jednego operatora – firmę Grand Tour Venus Krzysztof Zubeil z Ozimka (opolskie), znaną jako GTV BUS. Systemy działają jednak odrębnie i mimo sąsiedztwa gmin nie istnieje ani możliwość przejazdu na jednym bilecie między nimi, ani nawet stosowne połączenie.

Autobusy wjeżdżają już do centrum Częstochowy, jednak w początkowym okresie działalności z uwagi na procedury administracyjne dojeżdżały do przystanku stykowego na granicy gmin, a pasażerowie musieli przesiadać się na autobusy miejskie.
Gminy rozliczają się na postawie pokonanych wozokilometrów (ok. 4 zł) z odjęciem kwot pozyskanych przez operatora drogą sprzedaży biletów.

Blachownia – upiekło się

PKS Częstochowa pozostawił kilkanaście kursów na dwóch liniach. Najpewniej przewoźnik nie uzyskał zgody z Urzędu Marszałkowskiego na wygaszenie tych połączeń.

Ponadto przez samą Blachownię przebiega szlak kolejowy nr 61, po którym kursuje wojewódzka linia S13 Częstochowa-Lubliniec z 10 parami pociągów oraz jedną parą pociągów Polregio.

Wybrany drogą zapytania ofertowego GTV BUS w porozumieniu z gminą uruchomił dwie przeciwbieżne dookólne linie łączące centra Blachowni i Częstochowy (151 i 152) oraz promieniście funkcjonujące wewnątrz gminy 161 i 162. Na terenie gminy autobusy wożą pasażerów bezpłatnie, co ma stanowić udogodnienie dla zamieszkałych poza samą Blachownią przesiadających się do linii głównych – już odpłatnych poza gminą.

Konopiska – interwencyjnie

GTV BUS w gminie Konopiska pojawił się trybem wyboru z wolnej ręki w sytuacji zakłócenia w świadczeniu usługi. Umowę podpisano do końca 2018 r. Co dalej? Lakonicznie wypowiadający się w imieniu urzędnicy gminni nie udzielili stosownej informacji. Za to w BIP urzędu widnieje ogłoszenie o zamiarze wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na 5-letnią obsługę komunikacyjną gminy, ale dopiero od września. Prawdopodobnie okres od stycznia do września będzie stanowić problem nowo wybranego wójta.

Tutaj funkcjonuje linia 101 łącząca centra Konopisk i Częstochowy, przy czym w Konopiskach stanowi jedną z trzech promieniście rozchodzących się po gminie tras wespół z liniami 102 i 103, zaś podróż na terenie gminy jest bezpłatna.

Narzekania i kontrowersje

Autobusy jeżdżące do Blachowni, to dwudrzwiowe miejskie Mercedesy Citaro, a linie wewnętrzne obsługiwane są przez busy różnych rozmiarów. Z kolei komunikację między Częstochową a Konopiskami realizuje się wysokopodłogowym autobusem MAN przeznaczonym do komunikacji regionalnej, bądź niskopodłogową Setrą. Na terenie gminy również kursują busy.

Wśród opinii części pasażerów dominuje narzekanie na system przesiadkowy, choć w Europie XXI wieku stanowi podstawę dobrze zbudowanej sieci komunikacji. Uzupełnieniem są utyskiwania na upał w Mercedesach pozbawionych klimatyzacji i otwieranych okien.

Informacja pasażerska ograniczona jest do tablic z numerem i pętlami umieszczonych w prawej dolnej krawędzi szyby, aczkolwiek kierowcy jeżdżący Mercedesami zaprogramowali do tego celu tablice elektroniczne, które w pozostałych pojazdach służą do eksponowania nazwy firmy.

Ile kosztuje obie gminy komunikacja? Nie udało się nam tego dowiedzieć. O ile oferty przygotowane dla tych gmin pokazywane nam przez ówczesnego prezesa PKS opiewały na ok. 60 tys. zł miesięcznie, to w internecie krążą już faktury wystawione przez GTV BUS za kwiecień i maj na kwoty opiewające na ponad 100 tys zł, co również zwróciło uwagę mieszkańców gmin.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polacy lubią transport publiczny, ale kochają auta [BADANIE]

Komunikacja

Polacy lubią transport publiczny, ale kochają auta [BADANIE]

Jakub Dybalski 13 lutego 2019

Warszawa: O dostępności metodą zdartej płyty

Przestrzeń

Warszawa: O dostępności metodą zdartej płyty

Justyna Urbaniak 20 kwietnia 2015

Wożenie pracowników autobusem zwolnione z podatku

Komunikacja

Ile schodów jest w metrze? Możecie to sprawdzić

Przestrzeń

Ile schodów jest w metrze? Możecie to sprawdzić

Justyna Urbaniak 05 września 2014

Zobacz również:

Polacy lubią transport publiczny, ale kochają auta [BADANIE]

Komunikacja

Polacy lubią transport publiczny, ale kochają auta [BADANIE]

Jakub Dybalski 13 lutego 2019

Warszawa: O dostępności metodą zdartej płyty

Przestrzeń

Warszawa: O dostępności metodą zdartej płyty

Justyna Urbaniak 20 kwietnia 2015

Wożenie pracowników autobusem zwolnione z podatku

Komunikacja

Ile schodów jest w metrze? Możecie to sprawdzić

Przestrzeń

Ile schodów jest w metrze? Możecie to sprawdzić

Justyna Urbaniak 05 września 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5