Miejski przewoźnik w czeskiej Pradze (DPP) zatrzymuje w zajezdni wszystkie nowe autobusy Iveco Streetway. Wstrzymuje także dostawy kolejnych krótkich i przegubowych pojazdów.
W codziennym funkcjonowaniu komunikacji miejskiej to sytuacja bardzo rzadko spotykana. Przedsiębiorstwo transportowe stołecznego miasta Pragi (Dopravní podnik hlavního města Prahy, DPP), ze względów technicznych, musiało zatrzymać w zajezdni blisko 100 autobusów.
94 autobusy muszą być zastąpione przez inne wozy
Jak informuje portal Zdopravy.cz, problem dotyczy 53 autobusów 12-metrowych i 41 autobusów 18-metrowych marki Iveco Streetway. Te od jesieni 2023 roku są sukcesywnie wprowadzane do ruchu przez praskiego przewoźnika.
Powodem, dla którego autobusy są teraz wycofywane ma być powtarzalny wyciek paliwa z przewodu paliwowego. Od środy, 10 lipca Iveco nie wożą już pasażerów i zostały zastąpione przez inne autobusy DPP.
– Aby zapobiec szkodom materialnym i zagrożeniu zdrowia ludzi, zdecydowaliśmy się odstawić wszystkie pojazdy – wyjaśnił portalowi Zdopravy.cz Daniel Šabík, kierownik Działu Komunikacji praskiego DPP.
Dalsza dostawa autobusów wstrzymana
Co ważne, zatrzymanie autobusów w zajezdni to nie jedyna konsekwencja tej sytuacji. DPP postanowił wstrzymać także dostawy i odbiory 30 kolejnych pojazdów od Iveco Czechy, do czasu opracowania przez producenta skutecznego sposobu naprawy usterki. Do tej pory miejski przewoźnik w czterech zamówieniach kupił 124 autobusy. Nie wszystkie jednak zostały dostarczone, bo powstały spore opóźnienia w realizacji dostaw. Na producenta w związku z tym nakładane są kolejne kary.
Autobusy produkowane są dla stolicy Czech w Turcji przez firmę Otokar, która dostarcza m.in. nadwozia, silniki i systemy paliwowe. Pojazd sprzedawany jest jednak pod marką Iveco i zyskuje sporo nabywców. Z założenia miały być to dość tanie autobusy na rynki wschodniej i centralnej Europy. Na rynki zachodniej Europy Iveco nadal sprzedaje mocno unowocześnione pojazdy Urbanway, które wywodzą się jeszcze z platformy Renault Agora, powstałej na przełomie lat 80 i 90.
Warto wspomnieć, że pojazdy dla DPP dostarczane są w ramach dużej umowy ramowej podpisanej w lutym 2022 roku. Opiewa ona w sumie na 243 autobusy. To jeden z większych kontraktów na pojazdy dla komunikacji miejskiej w Czechach.