Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Bliżej pasażera, dalej od starych schematów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
21-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
20-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Polska kolej, wzorem doświadczeń Europy Zachodniej, przeżywa głęboką zmianę przestrzennego wymiaru oferty pasażerskiej. Przejawia się to nie tylko w znaczącym wzroście znaczenia kolei w obsłudze miejskich obszarów funkcjonalnych, lecz także w społecznych oczekiwaniach względem przystanków kolejowych nie tylko w aglomeracjach. Planowanie sieci przystanków i stacji wydaje się błahym zadaniem, jednak ono również odsłania braki strategicznego myślenia o przyszłości polskiej kolei. Miejsca obsługi pasażerów stanowią bardzo ważny element nie tylko systemu transportowego, lecz także struktury przestrzennej gmin.

Kolej w miejskiej przestrzeni na nowo

Sieć przystanków i stacji w Polsce ukształtowana została w większości w okresie największego rozwoju kolei przypadającego na drugą połowę XIX w. Kolej wówczas odgrywała przede wszystkim rolę kręgosłupa wymiany gospodarczej, a z czasem zyskała, głównie już na początku XX w., znaczenie militarne. Obsługa pasażerska, m.in. ze względu na zapóźnienia industrializacyjne obszaru dzisiejszej Polski, była dodatkiem, wprawdzie prestiżowym, jednakże mniej rentownym i ważnym politycznie niż w przypadku dwu pierwszych funkcji. W dużych miastach tory kolejowe zazwyczaj obrastały zakładami przemysłowymi, ewentualnie koszarami. Pewne oddalenie dworców od ówczesnych centrów miast postrzegano wręcz jako zaletę na wypadek ewentualnych działań wojennych. Ludność cywilna w czasach pokoju wszakże do kolei mogła dotrzeć furmankami czy licznymi kolejkami wąskotorowymi.

O ile w największych miastach na polskich ziemiach szybki rozwój liczby mieszkańców doprowadził do wchłonięcia dworców w struktury przestrzenne miast już w pierwszych dekadach po oddaniu do użytku stacji kolejowych (co dobrze ilustruje rozwój Wrocławia czy Poznania), o tyle na prowincji i na przedmieściach proces ten charakteryzował się inną dynamiką. Dopiero zmiany w strukturze przestrzennej miast, mające miejsce w Polsce XXI w., otworzyły przed siecią kolejową nowe wyzwania. Przemysł wyniósł się na suburbia do nowoczesnych hal obsługiwanych wyłącznie transportem drogowym, a dawne tereny stały się atrakcyjnymi przestrzeniami dla zabudowy mieszkaniowej. Wraz z rozbudową osiedli i narastającą kongestią mieszkańcy z coraz większą nadzieją spoglądają na sąsiednie tory, widząc w nich szansę na poprawę codziennych dojazdów. Kolej w miastach obecnie więc jest postrzegana przede wszystkim z perspektywy pasażerów.

Planowanie przestrzenne a planowanie systemów transportowych

Rozwój przestrzenny polskich aglomeracji odbywa się zazwyczaj w oderwaniu od systemu kolejowego. Ma to swoje źródło w historycznym ograniczeniu władztwa planistycznego gmin wobec terenów kolejowych. Problemem nie jest nawet sam brak władztwa, lecz przede wszystkim efekt psychologiczny, jaki ten fakt rodzi dla decydentów. W samorządach dominuje myślenie: „co spółki kolejowe podejmą, będzie słuszne”, „oni i tak nie chcą z nami rozmawiać” czy „nie nam mieszać się w ich pogmatwane sprawy”. Białe plamy na planach zagospodarowania przestrzennego skłaniały i nadal skłaniają do bierności, a chęci przełamania marazmu powstrzymywane były i są przez braki wiedzy urbanistów i samorządowców. Zresztą jest to największa różnica między zarządzaniem koleją w Niemczech a zarządzaniem koleją w Polsce do dziś. W Niemczech decydujący głos w tych kwestiach należy do specjalistów od planowania przestrzennego i rozwoju regionalnego, w większości absolwentów studiów z gospodarki przestrzennej. W Polsce nadal obowiązuje stereotyp „kolei dla kolejarzy”.

W rzeczywistości temat przystanków kolejowych powinien być kluczowy dla wyznaczania kierunków rozwoju przestrzennego miast. To miejsca odprawy pasażerów powinny być zalążkami struktury przestrzennej dzielnic – tworzyć lokalne centra, krystalizować oś zabudowy, zapewniać dojazd do stref przemysłowych itd.

Dobrze zaplanowane przedmieścia czy dzielnice miast powinny rozwijać się wokół transportu szynowego, a stacja i jej najbliższe otoczenie powinny być centrum usług służących lokalnej wspólnocie: miejscem lokalizacji usług komercyjnych (np. sklepy) i publicznych (np. przedszkola, żłobki, urzędy). Nie tylko chodzi o to, żeby dojeżdżający do pracy przy dworcu oddawali dzieci, lecz także o to, żeby wpisać kolej (czy szybki tramwaj) w mapę mentalną mieszkańców. Co więcej, pól do uzyskania synergii jest więcej, zarówno drobnych, na przykład sprzedaż biletów kolejowych w salonikach prasowych, jak i strategicznych, na przykład zaangażowanie gruntów pokolejowych (zazwyczaj będących w dyspozycji PKP S.A.), do prowadzenia polityki mieszkaniowej.

Tak rozumiane znaczenie stacji kolejowych nie jest wyłącznie zadaniem samorządów gminnych. Współpraca powinna odbywać się przede wszystkim z samorządem wojewódzkim, będącym zarazem organizatorem przewozów, jak i gestorem planowania regionalnego. Przystanki i stacje kolejowe stanowią więc miejsce, w którym najsilniej splatają się plany zagospodarowania przestrzennego z planami transportowymi: konkretna liczba mieszkańców w strefie dojścia pieszego i dojazdu rowerem z konkretną ofertą przewozową; zarówno obecnie, jak i w przewidywalnej przyszłości. Tak przynajmniej powinno wyglądać w idealnym modelu. W Polsce ani plany zagospodarowania nie wskazują realnych kierunków rozwoju (np. ogromna nadpodaż terenów pod zabudowę, bypass w postaci decyzji o warunkach zabudowy), ani plany transportowe nie wskazują realnej oferty (w nich zazwyczaj można znaleźć szeroką beletrystykę, ale nie odpowiedź, jak będzie wyglądał rozkład jazdy za pięć czy dziesięć lat).

Więcej w najnowszym numerze Rynku Kolejowym! Zachęcamy do prenumeraty!
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Przestrzeń

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Paweł Rydzyński 15 października 2023

PKM Południe: Kolej, która przekształci miasto

Przestrzeń

PKM Południe: Kolej, która przekształci miasto

Roman Czubiński 23 września 2023

Newag znów produkuje mnóstwo zespołów trakcyjnych i lokomotyw

Komunikacja

Swojskie dworce. Rzecz o historii projektowania

Przestrzeń

Swojskie dworce. Rzecz o historii projektowania

Włodzimierz Winek 20 września 2023

Zobacz również:

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Przestrzeń

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Paweł Rydzyński 15 października 2023

PKM Południe: Kolej, która przekształci miasto

Przestrzeń

PKM Południe: Kolej, która przekształci miasto

Roman Czubiński 23 września 2023

Newag znów produkuje mnóstwo zespołów trakcyjnych i lokomotyw

Komunikacja

Swojskie dworce. Rzecz o historii projektowania

Przestrzeń

Swojskie dworce. Rzecz o historii projektowania

Włodzimierz Winek 20 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5