Hiszpański producent taboru pochwalił się zdobyciem dwóch kontraktów we Włoszech. Jednym jest zupełnie nowa umowa ramowa z Bolonii, zaś drugim rozszerzenie zamówienia dla Rzymu. Łącznie Włosi otrzymają 53 nowe tramwaje.
Gmina Bolonia Comune di Bologna) przyznała firmie CAF kontrakt ramowy na dostawę do 60 nowych tramwajów. Producent dodatkowo zapewni odpowiednie utrzymanie pojazdów przez cztery lata oraz dostawy części zamiennych i specjalistycznego osprzętu do obsługi floty. W pierwszej kolejności miasto zamówiło 33 tramwaje. Wartość umowy podstawowej to ok. 130 mln euro. Zgodnie z przepisami zamawiający będzie miał możliwość rozszerzenia zamówienia o 20 proc., co pozwoli w ramach umowy pozyskać nawet do 72 nowych tramwajów. Na skorzystanie z prawa opcji Bolonia będzie miała sześć lat.
Tramwaje dla Bolonii oparte będą na platformie Urbos. Pojazdy będą miały 35 metrów długości. Konstrukcja będzie się składać z pięciu członów. Pojemność pasażerską określono na 200 osób. Tramwaje będą wyposażone ponadto w system OESS (On Board Energy Storage Systems), który umożliwi jednostce jazdę bez sieci trakcyjnej.
Umowa na tramwaje jest częścią projektu budowy nowej sieci tramwajowej w historycznej stolicy regionu Emilia-Romania. Sieć będzie składać się z czterech linii – czerwonej, żółtej, zielonej i niebieskiej. Projekt jest realizowany przy współudziale środków unijnych z włoskiego KPO. Celem tego ambitnego planu jest zaoferowanie mieszkańcom i turystom czystszego miasta, w którym można poruszać się w sposób zrównoważony.
Poza Bolonią także Rzym realizuje tramwajowe zakupy. Rzymskie przedsiębiorstwo transportowe ATAC (Agenzia del trasporto autoferrotranviario del Comune di Roma), które zarządza transportem publicznym w obszarze metropolitalnym Rzymu, skorzystało z pierwszej opcji rozszerzającej zamówienie taborowe, co było zawarte w umowie ramowej. Podstawowy kontrakt obejmował 40 tramwajów, jednak miasto mogło go rozszerzyć do 121 sztuk. Teraz do stolicy Włoch przybędzie kolejnych 20 nowych składów. Pojazdy również będą wyposażone w system OESS. Producent zadba również o właściwe utrzymanie zamówionych wozów przez pięć lat. Zakupy mają pomóc zastąpić większą część starego włoskiego taboru, a dokładnie tramwaje Treno Articolato Stanga, które pamiętają nawet lata 70.
Tramwaje Urbos dla Rzymu również będą niskopodłogowe. Ich długość określono na 33,5 m. Pomieszczą do 215 pasażerów, w tym 68 na miejscach siedzących. Pojazdy zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, nagłośnienie, system liczenia pasażerów oraz system antykolizyjny zapobiegający kolizjom z pieszymi. Mają mieć także możliwość jazdy na niektórych odcinkach bez sieci trakcyjnej.
Rzymska sieć tramwajowa jest bardzo niedoinwestowana. Przez wiele lat miasto nie przejmowało się również stanem taboru tramwajowego, który jest mocno przestarzały. Zmieniło się to dopiero niedawno, kiedy to przedstawiono plan przebudowy sieci tramwajowej, a także jej rozbudowę. Obecnie w planach jest budowa trzech nowych linii tramwajowych. ATAC posiada obecnie w eksploatacji 121 częściowo niskopodłogowych tramwajów, a ostatnia dostawa nowych pojazdów miała miejsce w 2004 roku. Pierwsze dostawy nowych tramwajów z umowy podstawowej zaplanowano na początek 2025 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.