Bombardier zdobył zamówienie ramowe na dostawy do 117 tramwajów dwukierunkowych do Berlinia wraz z zapewnieniem części zamiennych przez ponad trzy dekady. Wiadomo już, że część pojazdów z rodziny Flexity będzie miała dziewięć członów, co przełoży się na ok. 50 m długości.
Przedmiotem kontraktu ramowego jest dostawa do 117 tramwajów Flexity dla Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) wraz z częściami zamiennymi przez okres 32 lat. Wartość zamówienia to 571 mln euro.
– Jesteśmy jednym z największych operatorów tramwajowych na świecie. A nasza oferta wciąż rośnie, zarówno w rozkładach jazdy, jak i w siatce połączeń. Bardzo się cieszę, że teraz ponownie inwestujemy w naszą flotę. Oznacza to, że w przyszłości będziemy nadal oferować naszym pasażerom nowoczesny, wysokiej jakości transport publiczny. Dzięki temu odciążamy nasze drogi – mówi Eva Kreienkamp, szefowa BVG.
Pierwsze zlecenie w ramach tej umowy dotyczy 20 pojazdów i części zamiennych. Wartość zamówienia to 115 mln euro. Bombardier dostarczy trzy pięcioczłonowe tramwaje o długości 30 m i 17 dziewięcioczłonowych pojazdów o długości 50 m – to jest o 10 m więcej niż obecnie eksploatowane pojazdy.
Jak zachwala producent, tramwaje będą miały równej wysokości podłogę nad wózkami oraz szersze przejścia. Pojazdy będą wyposażone we wspomagający system wykrywania przeszkód (ODAS). – Chciałbym podziękować naszemu klientowi BVG za zaufanie, jakim nas obdarzyli i za możliwość, jaką nam dali, za otwarcie kolejnego rozdziału w naszej trzydziestoletniej współpracy, tym nowym zamówieniem. Z niecierpliwością czekamy na dalsze zaopatrywanie BVG w nowoczesne tramwaje Flexity. Po raz pierwszy z BVG Bombardier przejmuje pełną dostawę części zamiennych i materiałów przez cały okres eksploatacji pojazdów. Oferujemy stałą cenę za kilometr, która zapewnia BVG bezpieczeństwo w długoterminowym planowaniu i obliczeniach – powiedział Marco Michel, szef Bombardier Transportation Germany.
Po zrealizowaniu zamówienia podstawowego liczba tramwajów Flexity w Berlinie wzrośnie do 251. Ostatni tramwaj z obecnie realizowanych dostaw na 231 pojazdy przyjedzie do stolicy Niemiec w przyszłym roku. W 42 niemieckich miastach można spotkać ok. tysiąca tramwajów z rodziny Flexity.
Tramwaje nowo zamówionej generacji będą dostarczane od końca 2022 r., sukcesywnie zastępując pojazdy GT6N. Dostawy z umowy ramowej będą wtedy realizowane do 2033 r. 50-metrowe wersje mają być wykorzystywane na szczególnie popularnej linii M4, na której pojazdy GT6N jeżdżą obecnie w podwójnej trakcji. Natomiast 30-metrowe pojazdy zastąpią GT6, obsługujące zwłaszcza południowo-wschodnią część Berlina.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.