Neapol doprowadził wreszcie do szczęśliwego końca przetarg, który ciągnął się od października 2023 roku. Miasto chce pozyskać do dwudziestu nowych niskopodłogowych tramwajów. Kontrakt otrzymała turecka Bozankaya. Pojazdy mają przede wszystkim obsługiwać nową linię tramwajową, która zostanie reaktywowana w centrum miasta.
Historia tramwajów we włoskim Neapolu sięga 1875 roku. W tym ponad 3-milionowym mieście do dzisiaj zachowały się już jedynie szczątki dawnej sieci tramwajowej. Obecnie korzystać można zaledwie z dwóch linii – do obsługi których wykorzystywane są 22 tramwaje AnsaldoBreda Sirio z lat 2004 i 2006. To się jednak wkrótce zmieni. Jesienią 2023 roku ogłoszono przetarg na dostawę 10 tramwajów w zakresie zamówienia podstawowego z opcją na kolejnych 10 pojazdów.
Bozankaya z Ankary pokonała w przetargu włoską firmę Hitachi Rail (dawniej Ansaldo). Producent zaoferował pojazdy za ok. 12 mln zł za sztukę. Wskazanie najkorzystniejszej oferty odbyło się pod koniec grudnia ubiegłego roku, to po tym czasie rozpoczął się proces odwoławczy. Miasto wykorzystało ten moment na współpracę z tureckim producentem, aby określić ostateczny kształt przyszłych pojazdów.
– Kontynuujemy zdobywanie Europy. Teraz przyszła kolej na Włochy. To nasz ważny krok w kierunku serca tego kraju, czyli Neapolu. Podpisaliśmy kontrakt na produkcję 20 nowoczesnych tramwajów – pochwaliła się Bozankaya. Zawarto umowę ramową, która przewiduje zawieranie indywidualnych kontraktów, które w zależności od potrzeb i możliwości finansowych gminy Neapol, będą mogły być podpisywane w ciągu najbliższych 4 lat. Wartość całej umowy ramowej to 2,7 mln euro za jeden tramwaj.
Nowe tramwaje dla Neapolu powinny bazować na realizowanej obecnie przez Bozankayę konstrukcji, które firma dostarczyła m.in. do tureckiego miasta Kayseri. Pojazdy będą pięcioczłonowe, z możliwością do przewozu jednocześnie 295 pasażerów. Pod trzema członami zastosowane zostaną sztywne wózki. Tramwaje mają być dwukierunkowe. Wymianę pasażerów mają zapewniać cztery pary podwójnych drzwi po obu stronach pojazdu. Dostawa pierwszego tramwaju, który rozpocznie testy w Neapolu, spodziewana jest w maju 2025 roku. Natomiast dostawa pozostałej części zamówienia będzie realizowana co miesiąc po cztery wozy.
Plany przewidują, że część nowych tramwajów będzie obsługiwać dotychczasowe linie. Miasto szykuje się jednak do wykorzystania pojazdów do przedłużonej w przyszłości linii nr 6 w kierunku Bagnoli oraz Posillipo. Powstać mają odcinki Campegna – Bagnoli i Campegna – Posillipo. Projekt powinien zostać opracowany do końca tego roku. Przetarg na realizację inwestycji wygrało konsorcjum firm Metropolitana Milano wraz z Rina Consulting, Tecnosistem oraz Architetto Pasquale Miano. Ogólna wartość zadania, które będzie musiało uwzględniać szereg zagadnień, takich jak archeologia, ingerencja w infrastrukturę wodną, zezwolenia i problemy środowiskowe, to 21,3 mln euro. Miasto ma rządowe wsparcie finansowe. Projekt będzie de facto reaktywacją linii tramwajowej. Mimo wszystko prace będą wymagające, gdyż stare szyny w rejonie Chiaia są od dawna przykryte asfaltem. W przeszłości zdemontowano również konstrukcje słupów podtrzymujących sieć trakcyjną. Pierwsze prace mają ruszyć w styczniu 2025 r.
Bozankaya próbowała ostatnio swojego szczęścia w Polsce. Firma
złożyła ofertę w przetargu Toruniu, ale ostatecznie wygrała Pesa, której oferta była tańsza. Tramwaje tureckiego producenta są już jednak obecne na rynku unijnym w Rumunii. Ostatnio dostarczono
pierwszy tramwaj do Timișoary, zaś od 2021 roku wozy firmy Bozankaya
jeżdżą w Jassach.