Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrzy odwołanie Modertransu w sprawie zbyt liberalnych – zdaniem producenta – warunków udziału we wrocławskim przetargu na dostawę nowych tramwajów. Co ciekawe, po stronie MPK Wrocław do postępowania przystąpiła turecka Bozankaya, która niedawno wygrała przetargi na dostawę dla tureckich miast. Jednocześnie zamawiający po raz kolejny zmienił warunki udziału w zakresie doświadczenia i usunął drobną sprzeczność, zgodnie z którą warunek doświadczenia w zakresie pojazdów elektrycznych spełniały tramwaje z napędem spalinowym.
We Wrocławiu trwa przetarg na zakup 25 nowych, całkowicie niskopodłogowych, jednokierunkowych tramwajów z opcją na kolejne 21 pojazdów. Zamawiający wymaga co najmniej trzyczłonowych tramwajów o długości do 32 m. Pojazdy mają być w pełni niskopodłogowe. Więcej o wymaganiach piszemy
tutaj. Termin składania ofert mija pod koniec kwietnia.
MPK Wrocław postawiło dosyć szerokie wymagania w zakresie kwalifikacji oferentów. W przetargu, zgodnie z poprzednio
zapisanymi warunkami udziału, startować mogą firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały dostawy co najmniej 20 fabrycznie nowych elektrycznych pojazdów szynowych – rozumianych jako „pojazdy poruszające się wyłącznie po szynach z własnym napędem elektrycznym i bez własnego źródła energii (energia elektryczna pobierana jest z sieci trakcyjnej i zamieniana jest w silnikach elektrycznych na pracę mechaniczną)” – w tym min. pięciu tramwajów. W kategorii pojazdów szynowych mieściły się także pociągi metra, elektryczne zespoły trakcyjne i elektryczne lokomotywy. Natomiast jako tramwaj definiowano „pasażerski pojazd drogowy o miejscach siedzących dla więcej niż dziewięciu osób (łącznie z motorniczym), podłączony do przewodów elektrycznych lub napędzany silnikiem spalinowym oraz poruszający się po szynach”. Przy czym warunek trzech lat zostanie spełniony, jeśli w tym okresie zostanie dostarczony choć jeden pojazd z kontaktu na 20 pojazdów.
Jak pisaliśmy, od warunków udziału w przetargu
odwołał się Modertrans. Zdaniem producenta dopuszczają one zbyt duże grono podmiotów. Także takich, które nie mają odpowiedniego doświadczenia w produkcji tramwajów. „Zrealizowanie dostaw elektrycznych zespołów trakcyjnych czy też pojazdów metra nie przesądza automatycznie o zdolności do zrealizowania dostaw tramwajów, gdyż funkcjonują na rynku polskim i UE podmioty, które zrealizowały dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych lub pojazdów metra, ale bezskutecznie ubiegają się o zamówienia w sektorze tramwajowym” – przekonywał Modertrans.
Odwołanie Modertransu trafiło do Krajowej Izby Odwoławczej. Co ciekawe, do postępowania odwoławczego przystąpili także konkurenci – Pesa i Siemens. Natomiast po stronie MPK Wrocław do postępowania przystąpił turecki producent Bozankaya. Firma wygrała ostatnio przetargi na dostawy tramwajów w
Timisoarze i
Jassach.
W międzyczasie MPK Wrocław po raz kolejny zmodyfikował warunki udziału. Zmodyfikowano definicję tramwaju i nie są już dopuszczone tramwaje z napędem spalinowym. Nadal startować mogą firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat realizowały dostawy co najmniej 20 elektrycznych pojazdów szynowych, z czego minimum pięć mają stanowić tramwaje. Teraz tramwaj zdefiniowany jest jako „pasażerski pojazd drogowy o miejscach siedzących dla więcej niż dziewięciu osób (łącznie z motorniczym), podłączony do przewodów elektrycznych, poruszający się po szynach”.