W stolicy Słowacji sukcesywnie ogłaszane są przetargi na zakup nowych pojazdów niskopodłogowych o długości do 12,2 metra. Miasto będzie poszukiwać producentów dla czterech różnych typów napędów. Ostateczna liczba i zakres zamówienia będą jednak uzależnione od wyników przetargu i znalezienia źródeł dofinansowania.
Osiemdziesiąt autobusów z silnikiem diesla (z normą emisji Euro 6D) lub CNG albo czterdzieści autobusów elektrycznych lub wodorowych. Jak deklaruje operator Dopravny Podnik Bratislava, zmianie ulega podejście do zamówień publicznych na nowe pojazdy. Wyniki konkursów będą podstawą do ubiegania się o środki finansowe z odpowiednich programów unijnych.
– Proces zamówień publicznych bywa długotrwały, dlatego nie czekamy na konkretne zamówienie, tylko działamy wyprzedzająco. Preferujemy zawieranie umów ramowych, zwłaszcza na zakup pojazdów niskoemisyjnych. Jednak ich cena jest kilkukrotnie wyższa, a finansowanie ich zakupu uwarunkowane jest głównie środkami z Unii Europejskiej. Pojazdy ze standardowym napędem będą zamawiane, jeżeli nie zostaną znalezione odpowiednie instrumenty sfinansowania pozostałych zakupów – powiedział Martin Rybanský, prezes zarządu DPB.
Nowe pojazdy mają być w pełni klimatyzowane i niskopodłogowe. Uchwyty i drążki mają być wykonane ze stali nierdzewnej. Będą też bardziej higieniczne fotele ze sztucznej skóry. We wnętrzu znajdą się kamery i system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami LCD, na których prezentowane będą możliwe przesiadki na kolejnych przystankach.
W zamówieniu pomyślano także o komforcie kierowców. Od producenta autobusów zamawiający będzie wymagał przestronnej kabiny ze schowkiem, ergonomicznego układu deski rozdzielczej, wysokiej jakości wygodnego fotela. Nowością ma być system do monitorowania „martwego pola”.
Po raz pierwszy wydajność klimatyzacji stała się jakościowym kryterium w przetargu, a nie tylko aspekty techniczne pojazdu. Szacunkowa wartość pojazdów różni się ze względu na rodzaj napędu. Łączna szacunkowa wartość umowy na zakup 80 autobusów z silnikiem określana jest na 22 mln euro. Jak podaje DPO, w sierpniu mają zostać ogłoszone konkursy na autobusy ze wszystkimi rodzajami zasilania.
Nowe autobusy na ulicach Bratysławy zastąpią pojazdy w wieku od 12 do 14 lat, dzięki czemu usprawnią podróżowanie środkami transportu publicznego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.