W czwartek 16 listopada na ulice Bratysławy wyjechał pierwszy dwuprzegubowy, 24-metrowy trolejbus. Pojazd musi teraz, w ramach procesu uzyskiwania homologacji, przejechać – z pasażerami – 5 tys. km. Bratysława jest pierwszym miastem w Czechach i na Słowacji, w którym wyjeżdżają takie pojazdy.
Nowy, 24-metrowy pojazd znajduje się w ostatniej fazie procesu uzyskiwania homologacji. Do tej pory przejechał 2,5 tys. km na pusto, w tym 1,250 km z obciążeniem. Natomiast wczoraj (16 listopada) został skierowany do obsługi linii 71. Teraz, musi przejechać w ruchu z pasażerami 5 tys. km. Sprawdzane będzie działanie systemów informacji pasażerskiej, drzwi i wszystkich podzespołów. Po zakończeniu tych testów i uzyskaniu homologacji cała partia 16 pojazdów będzie stopniowo kierowana do ruchu.
Przez cały czas trwania jazd próbnych pojazd będzie obsługiwać linię 71, łączącą wschodnie dzielnice z centrum. Linia ta jest niezwykle obciążona – bez możliwości zwiększenia częstotliwości. Dłuższy pojazd pozwoli natomiast na możliwości przewozowych o niemal 50% (a liczbę dostępnych miejsc siedzących o 20%).
– Chcemy zwiększyć pojemność komunikacji. Na wielu liniach częstotliwość jest już tak wysoka, że wysłanie dodatkowych pojazdów może być problemem. Dlatego rozwiązaniem są dłuższe pojazdy – mówi Matúš Vallo, burmistrz Bratysławy.
Kontrakt na dostawy 16 bateryjnych dwuprzegubowych trolejbusów realizuje konsorcjum firm Solaris Bus & Coach, Solaris Slovakia i Škoda Electric. Zakup jest współfinansowany ze środków unijnych. Do końca roku Bratysława wdroży łącznie 50 nowych trolejbusów bateryjnych – 16 megatrolejbusów,
23 trolejbusów przegubowych i 11
trolejbusów 12-metrowych. Zostaną one skierowane m.in. do obsługi linii autobusowych 41 i 61, a także linii trolejbusowej nr 40, na której obecnie kursują pojazdy z dodatkowym napędem diesla.