Legendarne przegubowe trolejbusy Škoda 15Tr zakończyły – po 33 latach – służbę w bratysławskiej komunikacji miejskiej. Ich miejsce zajmą nowe, w pełni niskopodłogowe trolejbusy bateryjne.
Pojazdy przegubowe 15 Tr bazują na rozwiązaniach z krótszej wersji – 14Tr. Jej pierwszej prototypy Skoda opracowała na początku lat 70. XX w., ale wkrótce prace koncepcyjne zarzucono. Do koncepcji nowych pojazdów powrócono w latach 80. – w ramach odpowiedzi na kryzysy paliwowy.
Z kolei prototyp dłuższej wersji – 15Tr – zbudowano w 1983 r. Produkcja seryjna ruszyła w 1988 r. Pierwszy niemal 18-metrowy pojazd, mieszczący 150 pasażerów, w tym 44 na miejscach siedzących, przyjechał do Bratysławy w 1990 r. W sumie do 2002 r. dostarczono 38 takich pojazdów, z czego 22 w zmodernizowanej wersji, znanej jako 15TrM.
Pojazdy, wyróżniające się kwadratowym przodem, z syczącymi drzwiami i wydające specyficzne dźwięki podczas ruszania, zyskały status kultowych. Pierwotna wersja wyróżniała się dzieloną szybą przednią i tylną, a także siedzeniami z dermy. Nowsze pojazdy cechowały się natomiast zmienioną konstrukcją przodu, elektroniczną informacją pasażerską, nowszą konstrukcją tapicerowanych siedzeń czy przyciskami otwierania drzwi.
W ostatniej dekadzie stare trolejbusy zaczęły być stopniowo wycofywane z ulic. Umożliwiła to dostawa w latach 2013-15 nowych pojazdów 31Tr. Można było je spotkać na nielicznych, zazwyczaj wieczornych i nocnych kursach. Teraz już definitywnie zjeżdżają z ulic Bratysławy – ustępując miejsca nowo dostarczanym trolejbusom
przegubowym i
dwuprzegubowym. Ostatni, uroczysty przejazd odbył się 5 listopada.
Wysokopodłogowe trolejbusy 15Tr można wciąż spotkać za to w Czechach – w Czeskich Budziejowicach i w Uściu nad Łabą. Obecnie najstarszy pojazd – z 1992 r. – jest eksploatowany w tym drugim mieście.