W zeszłym tygodniu do Bratysławy trafił na testy elektryczny, 18-metrowy Solaris Urbino. Potrwają miesiąc. Mieszkańcy słowackiej stolicy mogą korzystać ze sprawdzanego autobusu na regularnych liniach, a jeśli akurat na niego trafią, to pojadą za darmo.
Autobus, który trafił do stolicy Słowacji jest całkowicie niskopodłogowy, mieści 121 pasażerów z czego 39 na miejscach siedzących. Jest całkowicie zeroemisyjny, bo ogrzewanie również ma zasilanie elektryczne.
Przewoźnik DB Bratysława planuje testować przegubowego solarisa w sumie na dziewięciu różnych liniach. Wybranych tak, by mogły być obsłużone przez pojazd mający zasięg ok 120 km. Pasażerowie pojadą nim za darmo, bo w środku nie zainstalowano żadnych urządzeń biletowych. Elektrobus nie jest też oznaczony i brakuje mu również bratysławskich rozkładów i zapowiedzi głosowych, dlatego będzie się zatrzymywał na każdym przystanku.
Bratysława testuje solarisa, bo chce się przekonać, czy tak długi pojazd nadawałby się do rozbudowy tamtejszej floty elektrycznej. Miasto właśnie odbiera zamówione w ostatnim czasie i dofinansowane dzięki funduszom unijnym elektrobusy. To w sumie 18 pojazdów – dwa krótkie, 8–metrowe i 16 pojazdów standardowej długości 12 metrów. Część z nich już kursuje. Na razie są ładowane w zajezdni, ale miasto planuje wybudować dwie szybkie ładowarki w mieście.
Przegubowy elektrobus od Solarisa już jeździ w kilku innych miastach. Od zeszłego roku trzy takie Urbino wożą pasażerów w Krakowie, a w tym roku na trzyletnie testy wypożyczono jeden model Warszawie. Solaris niedługo dostarczy też pięć przegubowych elektrobusów do Katowic i 15 do Poznania.