Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Bratysława. Rowerowe zmiany na nabrzeżu nie sparaliżowały ruchu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
01-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
28-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

W Bratysławie dokonała się rewolucja na nabrzeżu Dunaju. Z czterech pasów dla samochodów są teraz dwa. Resztę jezdni przeznaczono dla rowerzystów. Jak przekonuje miasto, zmiany te nie wywołały – jak wieszczyli niektórzy – komunikacyjnej apokalipsy.

Minęły ponad dwa tygodnie odkąd dwa pasy dla samochodów na nabrzeżu Dunaju w Bratysławie ustąpiły miejsca dwóm pasom dla rowerów. Na początku września na bardzo uczęszczanym odcinku pomiędzy mostem SNP (Most Słowackiego Powstania Narodowego) a placem Šafárik na Starym Mieście powstała nowa ścieżka rowerowa w obu kierunkach. Pasy rowerowe mają długość 850 metrów i szerokość trzech metrów, są fizycznie wydzielone i mają czerwony kolor.

Według burmistrza stolicy Słowacji, Matúša Valla, na poważną analizę ruchu trzeba jeszcze chwilę poczekać, ale już na podstawie wstępnych danych można stwierdzić, że na nabrzeżu nie ma żadnej drogowej apokalipsy. Z pierwszych danych wynika, że bezpośrednio po wprowadzeniu zmian średni czas przejazdu samochodem nabrzeżem w godzinach szczytu był jedynie o półtorej do dwóch i pół minuty dłuższy niż w tym samym czasie rok temu.

– Radykalnie nie pogorszyła się także sytuacja na pobliskich mostach na Dunaju, które stanowią alternatywną trasę dla 70 proc. pojazdów, dla których nabrzeże pełniło wyłącznie funkcję tranzytową. W pierwszych dniach przejazd przez mosty był także tylko o około minutę dłuższy niż zwykle w godzinach szczytu porannego – podał Matúš Vallo.

Słowackie Stowarzyszenie Obywatelskie Cyklokoalícia poinformowało, że podczas krótkiego pomiaru ruchu przeprowadzonego 8 września 178 osób korzystało ze ścieżek rowerowych na godzinę. Przeważał kierunek od mostu SNP do placu Šafárik. - Rośnie liczba rowerzystów na nabrzeżu. Doświadczenia innych miast europejskich potwierdzają także, że liczba osób regularnie korzystających z rowerów do poruszania się po mieście zaczyna rosnąć dopiero po wybudowaniu bezpiecznej infrastruktury. Napływ nowych rowerzystów, a także zmiana w ruchu pojazdów nie nastąpi z dnia na dzień. Wymaga to zmiany nawyków, a to zajmuje trochę czasu. Z danych już jednak wynika, że nowa trasa rowerowa będzie ważnym szlakiem dla rowerzystów – zauważa burmistrz.

W środę trakt pokonało 2099 rowerzystów, podczas gdy w pierwszą środę września rok temu było to 1775. Dane pokazują przy tym, że w weekendy jeszcze więcej osób jeździ rowerami po nabrzeżu. Przykładowo w niedzielę było ich 2469, a w sobotę 2192. Jak podkreśla burmistrz Bratysławy, te dni są szczególnie ważne dla rodzin z dziećmi, dla których do tej pory brakowało bezpiecznej infrastruktury rowerowej.

– Mam pełną świadomość, że dla wielu osób weszliśmy na ważną drogę i zmuszamy ich do zmiany starych nawyków. Jest to jedna z najtrudniejszych rzeczy dla każdego burmistrza, ale aby poprawić życie wszystkich w mieście, trzeba to również zrobić. Będziemy w dalszym ciągu konsekwentnie monitorować i oceniać sytuację ruchową na nabrzeżu – dodał na facebooku Matúš Vallo, burmistrz Bratysławy.

Miastu zależało na stworzeniu bezpiecznych ścieżek rowerowych dla cyklistów i bezpiecznej przestrzeni publicznej dla pieszych. Jak podkreślono, ważne było, aby nasyp był lepiej dostępny z centrum miasta i aby piesi mogli się po nim bezpiecznie poruszać. Jednocześnie będzie to ważna arteria rowerowa, która dodatkowo połączy nową dzielnicę Starý Most i nabrzeże. - Ograniczenie tranzytu przez nabrzeże i przekierowanie ruchu na alternatywne drogi to posunięcie, które nie oznacza zbyt dużego objazdu dla kierowców. Za to mieszkańcom zapewni lepsze połączenie centrum z Dunajem i bezpieczniejszą przestrzeń do odpoczynku, relaksu i spacerów po mieście – dodał burmistrz.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5