Do stolicy Słowacji dotarły pierwsze przegubowe autobusy Otokara. Pozostałe partie będą dostarczane sukcesywnie, co pozwoli zastąpić najstarsze pojazdy, zwłaszcza 30-letnie autobusy Karosa. Na tym unowocześnianie floty się nie kończy, gdyż miasto już podpisało umowę na zakup kolejnych pojazdów.
Bratysława otrzymała już pierwszą partię autobusów z zamówienia na siedemdziesiąt 18-metrowych przegubowych pojazdów Otokara. Autobusy Kent C zostały specjalnie zaprojektowane do obsługi linii o dużych potokach podróżnych.
– To jedne z największych zakupów dla komunikacji miejskiej w Bratysławie. Nowoczesna flota pojazdów to nasz cel. Mimo, że transport publiczny został mocno dotknięty skutkami pandemii, to nie chcemy zwalniać tempa w naszych wysiłkach. Wierzę, że transport publiczny stanie się dziś znów nieco bardziej atrakcyjny dla ludzi – powiedział Matúš Vallo, burmistrz Bratysławy.
Główne komponenty autobusów wyprodukowano w Niemczech. Silnik wysokoprężny DAF-a o dużej mocy spełnia normę emisji spalin EURO 6d i jest sprzężony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. Pojazdy powstawały pod okiem pracowników pionu autobusowego oraz technicznego miejskiego przewoźnika.
255 tys. euro za pojazd– Głównym naszym wymaganiem przy produkcji autobusów było zapewnienie jak największego komfortu i bezpieczeństwa nie tylko pasażerom, ale także kierowcom, którzy powinni docenić płynność jazdy nowych autobusów. Udało nam się przy tym uzyskać bardzo korzystną cenę, bo 254,9 tys. euro (ok. 1,2 mln zł) za jeden pojazd przegubowy, dzięki czemu zaoszczędziliśmy 5 mln euro – podkreślił Martin Rybanský, prezes zarządu Dopravný podnik Bratislava, przy okazji wprowadzenia nowych pojazdów.
Autobusy są niskopodłogowe. We wnętrzu zadbano o 39 miejsc siedzących na fotelach obitych sztuczną skórą. W przedniej i tylnej części pojazdu znajdują się przestrzenie na wózek dziecięcy, wózek inwalidzki lub rower. Do dyspozycji pasażerów będą ładowarki USB oraz sieć wi-fi. Zadbano także m.in. o system informacji pasażerskiej, klimatyzację całej przestrzeni i przyciemniane szyby. Autobusy wyposażono ponadto w system zliczania pasażerów oraz system monitoringu.
Miasto na kolejnych zakupachBratysława nie kończy unowocześniania swojej floty. Miasto podpisało niedawno kolejną umowę na nowe autobusy o długości 12,2-metra. Kontrakt otrzymała firma SOR Libchavy. W formie umowy ramowej Bratysława będzie mogła zamówić do 80 spalinowych autobusów z normą emisji spalin EURO 6e. Jak zapowiadają urzędnicy, w ciągu najbliższego roku po ulicach stolicy może już jeździć nawet kilkadziesiąt kolejnych nowych pojazdów. Zastąpią one autobusy w wieku od 12 do 14 lat.
fot. DPB
Łączna kwota kontraktu na 80 sztuk autobusów diesla typu SOR SP 12 to 19,08 mln euro (ok. 88 mln zł). Nowe pojazdy będą dostarczane na podstawie jednego lub kilku zamówień w zależności od potrzeb miasta i posiadanych środków. Czas realizacji pojedynczego zamówienia określono na 12 miesięcy.
Jak zapowiada miasto, nowe autobusy SOR mają mieć nowocześniejszą konstrukcję od posiadanych już pojazdów tej marki oraz będą lepiej wyposażone. Udogodnienia dla podróżnych będą takie same, jak te z wprowadzanych właśnie Otokarów.