W australijskim Brisbane zabezpieczono finansowanie wielkiej inwestycji transportowej jaką ma być uruchomienie dwóch nowych linii bus rapid transit pod nazwą Brisbane Metro. Nowe, dwuprzegubowe autobusy BRT pojadą w 2023 r.
2,5-milionowe miasto we wschodniej Australii ma już 27 kilometrów linii BRT, które jeżdżą tam od lat 90. Problem polega na tym, że, szczególnie w centrum miasta, autobusy wzajemnie się blokują i system nie jest w stanie nadążyć za zapotrzebowaniem. Dwie nowe linie mają się różnić od dotychczasowych infrastrukturą i pojazdami. Koszt inwestycji szacuje się na 944 mln dol. australijskich, czyli ok. 600 mln euro. Dwie trzecie zapewni miasto, reszta pieniędzy ma pochodzić z budżetu federalnego.
W ramach inwestycji Brisbane kupi 60 nowych, dwuprzegubowych autobusów, o długości ok. 25 metrów. Mają pomieścić około 150 pasażerów. Pojazdy powinny być niskopodłogowe i wyposażone w co najmniej czworo drzwi. W środku i na zewnątrz ma się znaleźć rozbudowana informacja pasażerska.
fot. Brisbane City Council
Brisbane Metro ma się składać z dwóch linii o długości 21 kilometrów. Obie będą prowadziły z północy na południe i będą się zazębiać w centrum. Dużą część środków pochłonie przygotowanie infrastruktury, czyli przebudowa przystanków i wydrążenie tuneli na niektórych odcinkach. Pojazdy mają kursować w godzinach szczytu w odstępach trzyminutowych.
Zgodnie z planem obie linie Brisbane Metro mają przewozić codziennie 22 tys. pasażerów.