fot. Michal Gregor, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Škoda potwierdziła zamawiającemu – miastu Brno – że jest gotowa wyprodukować kolejne 20 tramwajów po atrakcyjnej cenie. To efekt zawartego w podstawowej umowie prawa opcji. Na razie po Brnie kursuje pięć wozów 45T z pierwszego zamówienia.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) zawarło w lutym 2021 roku umowę ze Škodą na dostawę do 40 nowych tramwajów dwukierunkowych. Czeski producent zaoferował za jeden pojazd cenę 59,9 mln koron, czyli w przeliczeniu ok. 10,5 mln zł. Škoda była ponadto jedynym uczestnikiem przetargu, w którym oferty zostały złożone 17 kwietnia 2020 roku, czyli tuż na początku pierwszej fali koronawirusa i lockdownu. Jednak od otwarcia ofert do podpisania umowy minęło aż dziesięć miesięcy. Kontrakt obejmował za to wyłącznie dostawę pięciu nowych pojazdów. Pozostałe 35 tramwajów było z kolei objętych prawem opcji.
Pierwsze tramwaje do Brna Škoda dostarczyła w październiku 2022 roku. Były to wozy ForCity Smart 45T. Dopravní podnik města Brna zdecydowało się niewiele później, bo w marcu 2023 roku, skorzystać z części opcji i zamówiło kolejnych 15 tramwajów. Umożliwiły to pozyskane fundusze z Unii Europejskiej. Nie udało się jednak utrzymać tak samo niskiej ceny jak na początku przetargu. Producent zażądał podwyższenia ceny za pojedynczy tramwaj do „rozsądnego obecnie poziomu”. Ostatecznie zamawiający przystał na argumentację tzw. siły wyższej i zgodził się na podniesienie kwoty o 25 proc. do poziomu 75 mln koron, czyli w przeliczeniu ponad 13 mln zł.
DPMB ma jeszcze czas do końca listopada na skorzystanie z reszty opcji na tramwaje. Władze miasta już wyraziły zainteresowanie pozyskaniem następnych 20 pojazdów. 8 marca DPMB skierowało więc do Škody zapytanie o potwierdzenie zaproponowanej wcześniej przez producenta ceny. Škoda Transportation odpowiedziała, że w ostatnim czasie koszty produkcji wzrosły ze względu na wysoki poziom inflacji w 2023 roku, który wyniósł prawie 11 proc. Mimo tych niekorzystnych czynników producent zapewnił, że jest skłonny zaoferować tramwaje po tej samej cenie co w poprzednim zamówieniu, czyli 75 mln koron za jeden pojazd. Zgodnie z umową z producentem zaproszenie do podpisania kontraktu musi zostać wystosowane do końca listopada.
DPMB użytkuje obecnie 36 tramwajów dwukierunkowych, z czego pięć to Škoda ForCity Smart 45T, a 31 to KT8. Tramwaje ForCity 45T mają 31 metrów długości i mieszczą 233 pasażerów. Producent Škoda Transportation zaprojektował wozy specjalnie dla Brna. W sumie DPMB posiada ok. 300 tramwajów. Pojazdy dwukierunkowe są głównie wykorzystywane na linii Lišno – kampus uniwersytecki. Zgodnie z podstawowym kontraktem wszystkie tramwaje muszą zostać dostarczone do Brna maksymalnie do końca 2026 roku.
Czeskie media podkreślają, że kwestia podwyższenia ceny za przedmiot zamówienia – mimo ustaleń kontraktowych – jest rzadko spotykane. Wskazuje się tu zwłaszcza przypadki z Olsztyna i Warszawy. Mimo złożonych w przetargu ofert na tramwaje w ramach opcji, producenci żądali wyższego wynagrodzenia za dostawy dodatkowych pojazdów. W obu przypadkach – zarówno Durmazlar jak i Hyundai Rotem odmówili realizacji dla polskich miast opcji po wcześniej zaproponowanych cenach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.