Czeskie miasto Brno ma za sobą ważny etap w przygotowaniach do budowy nowej linii tramwajowej do dzielnicy Kamechy. Odcinek o długości około 1,4 km otrzymał prawomocną decyzję o warunkach zabudowy. Inwestycja planowana jest do rozpoczęcia z końcem 2024 roku. Częścią linii będzie ponad 300-metrowy tunel. Przed miastem teraz poszukiwania wykonawcy.
Miasto wycenia nową inwestycję na 3 mld koron, czyli ok. 530 mln zł. – Dzielnica Kamechy wciąż się rozwija i rozbudowuje. W zakresie usług transportowych mieszkańcy są uzależnieni od transportu indywidualnego lub linii autobusowych, co dla wielu oznacza także kilka przesiadek. Przedłużenie linii tramwajowej oznaczać będzie bezpośrednie połączenie do centrum miasta i zwiększenie przepustowości połączeń –mówi Markéta Vaňková, burmistrz Brna. Jak dodaje, budowa nowej linii tramwajowej mogłaby się zacząć pod koniec 2024 roku, a jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pierwsze tramwaje mogłyby ruszyć trzy lata później – w 2027 roku.
Rozbudowa linii tramwajowej ma być wspólnym przedsięwzięciem miasta i przedsiębiorstwa transportowego. Projekt będzie się ubiegać o unijne dofinansowanie w wysokości 2,4 mld koron z Programu Operacyjnego Transport na lata 2021-2027. Urząd Miasta ponadto wybrał już kierownika budowy i przygotowuje dokumentację przetargową do wszczęcia procedury na znalezienie wykonawcy robót. Wyłoniona firma zajmie się najpierw opracowaniem projektu i pozyskaniem pozwoleń a następnie przystąpi do prac. Na razie projekt otrzymał prawomocną decyzję o warunkach zabudowy wydaną przez Urząd Regionalny Województwa Południowomorawskiego.
Nowa linia tramwajowa o długości 1420 metrów połączy się z istniejącą pętlą tramwajową Ečerova w Bystrecu. Będzie przebiegać wzdłuż ulicy Vejrostova, a następnie w tunelu o długości 320 metrów pod ulicą Říčanská. Trasa zakończy się nową pętlą tramwajową na skrzyżowaniu ulic Hostislavova i Kamechy. Powstaną trzy nowe przystanki tramwajowe. Cały teren zostanie zagospodarowany, aby w przyszłości zapewnić mieszkańcom Bystrki i Kamecha wiele możliwości aktywnego spędzania czasu i wypoczynku.
Warto podkreślić, że w ostatnich latach Brno zasłynęło z tuneli tramwajowych. Prawie półkilometrowy tunel został otwarty wiosną w dzielnicy Žabovřeská (odcinek Pisárky – Komín), kiedy pierwotna planowana linia tramwajowa musiała ustąpić miejsca budowie obwodnicy. Także w zeszłym roku otwarto stumetrowy tunel na linii do Kampusu Bohunice.
Plany Brna nie kończą się na rozbudowie linii tramwajowej do dzielnicy Kamechy. W zamierzeniach miasta jest doprowadzenie komunikacji tramwajowej aż do Bosonoh. – Jesteśmy na wczesnym etapie przygotowań. Studium terytorialne z 2022 r., przygotowane przez Biuro Architekta Miasta Brna, zostanie teraz uzupełnione o studium techniczne. Dokument powinien określać, którędy mogłaby zostać poprowadzona nowa linia z uwzględnieniem innych planów strategicznych miasta – zaznacza burmistrz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.